اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

Qualcomm از طرح چیپست Snapdragon XR2 5G رونمایی کرد

Qualcomm در نظر دارد تا آخر سال میلادی اولین هدست خود را منتشر کند

سال گذشته Qualcomm Technologies از چیپست Snapdragon XR2 مجهز به 5G خود و نسل بعد واقعیت افزوده رونمایی کرد، و دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی را در گوشه‌ای از ذهن خود نگه داشت. طی هفته گذشته، این شرکت دیدگاه خودش را با پرده‌برداری از اولین طرح‌های جامع هدست‌های خود، رو به جلو برد.

قصد این شرکت از این کار (مثل هر طرح جامع دیگری) کمک به تولیدکننده تجهیزات اصلی برای به ‌کارگیری قدرت و عملکرد بیشتر در تولید محصول جدید که در آن از XR2 استفاده شده، است. این طرح‌ها هر سه تکنولوژی را در بر گرفته، از هدست سیاه مات براق VR تا دستگاه MR که شباهت زیادی به HoloLens مایکروسافت دارد. کلیه فاکتور‌های این شکل توسط goertek توسعه داده شده است.

همانطور که قبلا هم اشاره شده Snapdragon XR2 5G شامل طیف زیادی از پیشرفت‌ها نسبت به نسل قبل است. Qualcomm اظهار داشت که این طرح‌های مرجع شامل دو برابر عملکرد CPU و GPU، چهار برابر پهنای باند ویدئویی بیشتر، وضوح (resolution) بیشتر و یازده برابر بهبود در هوش مصنوعی، است. این چیپست می‌تواند تا هفت دوربین که شامل دو دوربین داخلی (یک دوربین برای هر چشم تا عمل eye-tracking را انجام بدهد)، چهار دوربین خارجی (دو دوربین رنگی برای تجربه‌های MR و دو دوربین برای انجام عمل Head-tracking) پشتیبانی می‌کند. تولیدکنندگان می‌توانند از این طرح‌های جامع برای تنظیم مکان دوربین هفتم به عنوان یک facial/lip tracking (ردیاب صورت/لب) یا یک دوربین تک رنگ دوم برای انجام عمل controller tracking استفاده کنند.

همانطور که هدست Oculus Quest اثبات کرد مشتریان دستگاه‌‌ای می‌خواهند که استفاده از آن راحت باشد، بنابراین می‌توان گفت که دستگاه‌های بیسیم و 5G  نسل بعد این دستگاه‌ها خواهد بود. نیازی نیست هدست‌های برای پردازش‌ّهای سنگینی که توسط XR2 5G انجام می‌شود خود را نگران کنید زیرا که کیفیت برنامه‌ها فقط به حد آخر چیپست محدود است. واقعیت بسیط (XR) بی‌مرز Qualcomm یک end-to-end solution (این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که تأمین کننده تمام نیاز مشتری را بدون نیاز به دخالت هرگونه تأمین کننده دیگری، برآورده کند) است که می‌تواند با استفاده Edge Cloud و پردازشی که اینترنت نسل پنجم آن انجام می‌دهد، بعضی از کار‌ها قبل از برگشت به هدست در فضای ابری تخلیه شوند که فقط توسط تأخیر کم 5G امکان پذیر است. این طرح‌های مرجع می‌توانند از Multi-Access Edge Computing (MEC) به همراه یک اتصال 5G یا یک رایانه خانگی مجهز به اتصالات بیسیم 60-GHz، استفاده کنند.

ویژگی‌های دیگر این طرح‌ها شامل IR emitter برای انجام عمل hand tracking و head tracking می‌شود، که اجازه محلی سازی و نقشه برداری همزمان (SLAM) را به دستگاه می‌دهد. این دستگاه‌ها از صدا سه‌بعدی، دستور صوتی و دو پنل ال‌سی‌دی 2K در 2K برای هر چشم پشتیبانی می‌کند.

معاون و مدیر کل بخش XR در مورد دستگاه‌های جدیدی که از XR2 5G استفاده می‌کنند گفته است:

ما توقع داریم تا آخر امسال یک محصول مجهز XR2 را داشته باشیم. سؤال واقعی این است که آیا این دستگاه به 5G مجهز خواهد شد یا نه، این سؤال را هنوز نمی‌توانم جواب دهم اما با اعتماد به نفس می‌گویم امسال در بازار شاهد یک دستگاه مجهز به XR2 خواهیم بود.

می‌توان امید داشت که امسال، سالی باشد که در آن شاهد یک سخت‌افزار مستقل واقعیت بسیط مجهز به 5G باشیم.

منبع VRfocus

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.