اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

AR cloud نسل بعد تجربیات غوطه‌ور خواهد بود

تصور کنید که شما در حال قدم‌زدن در یک شهر ناآشنا هستید و تصمیم می‌گیرید برای نهار جایی را در نظر بگیرید. شما عینک AR cloud (واقعیت افزوده ابری) خودتان را به چشم می‌زنید و به اطراف خود نگاهی می‌اندازید تا نمرات و نقدهای رستوران‌ها را بر روی شیشه جلویی آن‌ها نگاه کنید. بعد از آن که رستوران را انتخاب کردید و پشت میز مستقر شدید، دوباره عینک خود را به چشم می‌زنید و یک فهرست غذا مجازی بر روی میز ظاهر می‌شود.

 شاید این تصویر به نظر آینده‌نگرانه برسد، اما در واقع گوشه‌ای از نسل بعد زندگی رایانه‌ای است. فناوری AR cloud می‌تواند قابلیتی که در بالا توصیف شده است را بین دنیا واقعی و مجازی ایجاد کند. فناوری AR cloud می‌تواند محتوا دیجیتالی را به‌صورت مداوم، مشترک و متنی بر روی افراد، اشیا و مکان‌ها نشان بدهد. این موضوع برای کاربران اطلاعات و سرویس‌هایی را فراهم می‌کند که مستقیماً به جنبه‌های فیزیکی اطرافشان مربوط است.

پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2025 بیش از ۱۵ درصد از شرکت‌هایی که درآمد میلیارد دلاری دارند، از AR cloud در سرویس‌ها و تبلیغات خود استفاده می‌کنند. با اینکه از نظر زمانی با استفاده کامل AR cloud فاصله زیادی داریم، اما شرکت‌ها می‌توانند اولین قدم‌های موردنیاز مربوط به این فناوری را در همین زمان بردارند.

این پاندمی کرونا باعث شد که ارزش و ضرورت راه‌حل‌های واقعیت افزوده برای شرکت‌ها (مخصوصاً کارکنان عملی که کارشان با استفاده از این تکنولوژی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود) پررنگ‌تر شود. سازمان‌هایی که از واقعیت افزوده استفاده می‌کردند در حال گسترش این استفاده هستند، و دیگر سازمان‌هایی که از وجود واقعیت افزوده خبر نداشتند و یا فناوری‌های دیگر را در اولویت قرار داده بودند، در حال تجدیدنظر و روآوردن به این فناوری هستند.

برای آماده‌شدن برای زمینه‌های AR cloud، پیشتازان فناوری باید تمرکز خود را بروی فراهم‌کردن امکانات، عملکرد و اکوسیستم موردنیاز فناوری AR cloud بگذارند، تا برنامه‌ها این فناوری ارزشمند‌تر و مقیاس‌پذیرتر باشند. در آینده روش‌ها بیش‌شمار و مفیدی برای استفاده از این فناوری وجود خواهد داشت، البته به این شرط که فراهم‌کنندگان بتوانند به خوبی ارزش، قابلیت‌ها و موارد استفاده این فناوری را نشان دهند.

آینده برنامه‌های AR cloud

یکی از موانع پذیرش عمومی AR، کمبود استفاده از این فناوری برای حل مشکلات موجود است. حال برای AR cloud این موانع از بزرگ‌تر هستند، این فناوری نیاز دارد هم‌زمان با نیاز به مقیاس‌پذیری باید مداوم، قابل اشتراک و فراگیر باشد.

زمانی که AR cloud هنوز با تبدیل‌شدن به یک رسانه اصلی فاصله دارد، بعضی از فروشندگان فناوری چند تجربه اولیه از AR cloud معرفی کردند. به‌عنوان‌مثال App Clips شرکت اپل یکی از این تجربه‌ها است که از سیستم AR cloud استفاده می‌کند، این برنامه هنگام گرفتن دوربین به سمت کد‌های App Clip، کدهای QR یا تگ‌های NFC کار می‌کند. مثال دیگر این فناوری Google Lens است، این برنامه با فراهم کردن یک تجربه تعاملی دیجیتال به کاربر این اجازه را می‌دهد که از طریق دوربین به ترجمه متن‌ها به زبان دلخواه، جست و جو تصویری و شناسایی اشیاء، شناسایی موارد محبوب لیست و غیره، بپردازد.

این مثال‌ها می‌تواند پتانسیل AR cloud را به نمایش در بیاورد، بااین‌حال هنوز نمی‌توان آن‌ها نسبت به دیگر فناوری‌ها، یک تجربه فراگیر دانست. به‌عبارت‌دیگر، با اینکه هر دوی آن‌ها یک ایده مشترک دارند اما هر دو به‌صورت مستقل عمل می‌کنند و جزئی از یک تجربه فراگیر نیستند. بااین‌حال این دو از اولین ویژگی‌های این فناوری استفاده می‌کنند اما هنوز نمی‌توان آن‌ها را یک تجربه واقعی AR cloud در نظر گرفت. توسعه یک AR cloud واقعی نیاز به یک اکوسیستم از فراهم‌کنندگان دارد تا با همدیگر بر روی مداومت، اشتراک‌پذیری و مقیاس‌پذیری این تجربه کار کنند.

سطح‌های غوطه‌وری تجربه‌های AR cloud

مسیر یک دنیا کاملاً مقیاس‌پذیر AR cloud از طریق «استفاده از واقعیت افزوده برای حل مشکلات» می‌گذرد. واقعیت افزوده می‌تواند مشکلاتی را در بخش سرگرمی، فروش، تحصیلات و تندرستی، هم برای مصرف‌کننده و هم برای کارمندان، حل کند. این موضوع به سه دلیل محدود می‌شود:

۱- فناوری‌هایی مانند 5G، edge AI و IoT (اینترنت اشیاء) که برای یک تجربه تعاملی واقعیت افزوده نیاز هستند، هنوز به‌صورت پیشرفته توسعه پیدا نکرده‌اند.

۲- نسل فعلی دستگاه‌های واقعیت افزوده کارآمدی لازم را ندارند. بیشتر تجربیات واقعیت افزوده توسط تبلت‌ها و تلفن‌های همراه به نمایش در می‌آید که نیاز استفاده از دست را فراهم می‌کنند و یکی از ارزش‌های کلیدی AR cloud استفاده‌نکردن از دست است. از طرف دیگر دستگاه‌هایی که روی سر قرار می‌گیرند به دلیل قیمت، استایل و ارگونومی که دارند، غیر قابل‌دسترسی فراگیر هستند.

۳- زیرساخت اساسی قراردادن محتوا‌های دیجیتال به صورت مداوم و مشترکا بر روی دنیا فیزیکی، نوظهور است. در نتیجه، این تجربه‌ها به صورت هدفمند و محدود وجود دارند.

زمانی که می‌شود AR cloud را تجربه کرد

کسب‌وکارهای عرصه فناوری باید تعیین کنند چگونه بهترین استفاده را از فناوری AR cloud می‌کنند. آیا سازمان شما به این فناوری به‌عنوان یک منبع درآمد نگاه می‌کند؟ آیا شما از آن برای تولید کسب‌وکار جدید استفاده می‌کنید؟ یا از آن فقط برای درآمد بیشتر از دارایی‌های دیجیتال و فیزیکی خود استفاده می‌کنید؟

برای اینکه این موضوع روشن‌تر شود می‌شود اوایل زمان پیدایش اینترنت را مثال زد، زمانی که خیلی شرکت‌ها هیچ‌گونه وبسایتی نداشتند. اولین کسب‌وکارهایی که بر روی این فناوری سرمایه‌گذاری کردن، دلایل مختلفی برای این کار داشتند. بعضی‌ها برای ایجاد یک تمایز رقابتی، بعضی برای زندگی بر لبه فناوری، و بعضی دیگر از ترس عقب ماندن از دیگران دست به این کار زدند. بااین‌حال بدون توجه به دلیل اولیه برای سرمایه‌گذاری بر روی این فناوری می‌توان به‌جرئت گفت؛ بزرگ‌ترین نفعی اولین سرمایه‌گذاران بردند، یادگرفتن درس‌های مهمی در مورد نحوه استفاده از این رسانه و راه ارتباطی جدید بود.

سرمایه‌گذاری بر روی AR cloud فرصت‌های زیادی را به وجود می‌آورد اما در همین حین دلهره‌آور است. این فناوری باید چگونه کار کند؟ چه کسانی باید هدف استفاده این فناوری باشند؟ و چگونه می‌تواند متمم سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های حال حاضر باشد؟ هیچ‌کس هنوز نتوانسته به این سؤالات جواب بدهد، اما کسانی که در حال کاوش AR cloud هستند همان طور که فناوری فراگیر می‌شود و توسعه پیدا می‌کند به جواب‌های این سؤالات نزدیک‌تر می‌شوند.

منبع VentureBeat
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.