حوزه واقعیت افزوده ، مجازی و ترکیبی

کاهش تقاضا برای هدست‌های ارزان قیمت

سخت افزار واقعیت مجازی رسما در حال انتقال به سمت انواع دیگر هدست است

با کاهش تقاضا برای هدست های ارزان قیمت ، سهم سونی از درآمد حاصل از فروش سخت افزار وی آر به 30 درصد رسیده است .

بنابر اظهارنظر Strategy Analytics ، تقاضا برای هدست های ارزان قیمت و با کیفیت پایین در بازار سخت افزار واقعیت مجازی رسما در حال انتقال به سمت انواع دیگر هدست است ، چنانکه تقاضا برای محصولات مدل Cardboard و Daydream شرکت گوگل و هم چنین هدست Gear VR شرکت سامسونگ شدیدا کاهش یافته است . متعاقبا هدست های با قیمت متوسط و زیاد شرکت Sony ، شرکت Oculus زیرمجموعه ی Facebook و شرکت HTC در سال گذشته 77 درصد درآمد حاصل از فروش هدست های وی آر در سطح جهان را به خود اختصاص دادند و این در حالی بود که شرکت هایی که قبلا فروشندگان اصلی بازار بودند برای تصاحب بازار هدست های ارزان قیمت که در حال کوچک شدن بود ، رقابت شدیدی داشتند .

بسته به این که داده های آخرین گزارش شرکت ها را چگونه تفسیر کنیم ، یا خبر خوبی برای شرکت های اصلی هستند یا خبر بدی برای صنعت وی آر به عنوان یک مجموعه . هدست PlayStation VR شرکت سونی بیشترین سهم را از درآمد بازار پرمتقاضی هدست های سیمی داشت با 30 درصد در مقایسه با سهم 25 درصدی Oculus و 22 درصدی HTC . سهم سونی بسیار بیشتر از سهم 11 درصدی گوگل و 5 درصدی سامسونگ بود و دیگر شرکت ها 6 درصد بازار را به خود اختصاص دادند . Strategy Analytics پیش بینی می کند که به دلیل وعده ی سونی برای پشتیبانی پلی استیشن 4 از هدست PlayStation VR   ، احتمالا سهم سونی باز هم بیشتر خواهد شد و فیسبوک و HTC از کاربرد محصولاتشان برای مصارف تجاری و آموزشی منتفع خواهند شد .

بازندگان اصلی شرکت گوگل که سهمش از بازار از 21 درصد در سال گذشته به 11 درصد کاهش یافته است و شرکت سامسونگ که تلاش برای فروش مشترک و روی هم هدست Gear VR با گوشی های هوشمند را کاملا متوقف کرده است می باشند . عدم تداوم ارائه ی محصولات رایگان که به همراه هدست به فروش می رسیدند برای هدست های ارزان قیمت باعث کاهش بیش از 50 درصدی تعداد هدست فروخته شده ی این شرکت ها نسبت به سال قبلی شده است ، از 31 میلیون در سال 2017 به 15 میلیون در سال 2018 . البته این اعداد شامل هدست هایی که عمدتا از مقوا ساخته شده اند و هیچ گونه سخت افزاری برای پردازش یا نمایش ندارند هم می شود . بنابراین آن کاهش شدید تعداد فروخته شده صرفا باعث کاهش اندکی در درآمد حاصل از سخت افزار وی آر شده است ، از 1.9 میلیارد دلار در سال 2017 به 1.8 میلیارد دلار در سال 2018 .

 

David MacQueen مدیر اجرایی Strategy Analytics این موضوع را این گونه توضیح داد : « دستگاه های ساده به افزایش تقاضا کمک کردند ولی دوره ی آن ها در حال به پایان رسیدن است » . « تحقیقات ما نشان می دهد که مشتریانی که وی آر را امتحان می کنند واقعا از این تجربه لذت می برند و به دنبال تجربه های با کیفیت بالاتر به کمک هدست های بهتر هستند .   . . . برندگان واقعی در سال 2018 و 2019 از رده های با قیمت بالاتر هستند ، از قسمت هدست های وی آر با کیفیت بالاتر در بازار ، عمدتا هدست هایی که با سیم به کامپیوتر یا کنسول متصل می شوند . »

این شرکت انتظار دارد که در آینده ی پیش رو ، وی آر نقشی کلیدی در نمایش توانمندی شبکه های 5G بازی کند ، هرچندکه می گوید در پیش گرفتن روش درست برای استفاده از وی آر جهت بازاریابی برای 5G کار دشواری است .  David Kerr نایب رئیس این شرکت می گوید : « در زمینه ی وی آر و 5G ، استراتژی صحیح برای ورود به بازار  برندگان و بازندگان را تعیین خواهد کرد . »

نسل بعدی واقعیت مجازی سلولی از چند فناوری بهره خواهد برد : پهنای باند بالا برای پشتیبانی از محتوا در دو صفحه ی نمایش ، تاخیر کم برای از بین بردن احساس سرگیجه در بیننده با تغییر مکان سر و ردگیری موقعیت چشم برای تعیین ناحیه ی بینایی کانونی و جانبی . به خوبی نمایش دادن این فناوری ها به مصرف کنندگان مستلزم این است که سازندگان سخت افزار و فروشندگان هدست مکان های نمایش عمومی بهتری برپا کنند ، یک محدودیت مهم بازاریابی های وی آر قبلی که جلوی رشد بازار را علی رغم بهبود سخت افزار و کاهش قیمت ها گرفته است .

منبع VentureBeat

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.