حوزه واقعیت افزوده ، مجازی و ترکیبی

پشتیبانی unreal از هدست oculus Quest و oculus Go

پشتیبانی موتور بازی سازی unreal از هدست oculus Quest و oculus Go روی Vulkan

پشتیبانی موتور بازی سازی unreal از هدست oculus Quest و oculus Go روی Vulkan

درحال حاضر آخرین نسخه ی موتور unreal از هدست oculus Quest و oculus Go روی vulkan پشتیبانی می کند. قرار است تا آخر امسال unity هم از این ویژگی استفاده کند.

ولکان (Vulkan) چیست؟

ولکان یک رابط برنامه نویسی با گرافیک پایین است که در OpenGL نقش برنامه نویس را ایفا می کند و ابتدا اوایل دهه ی نود راهی بازار شد. ولکان توسط گروه Khronos تهیه شده که یک کنسرسیوم خصوصی متشکل از شرکت های اصلی تکنولوژی مثل انویدیا، AMD، مایکروسافت، فیس بوک، گوگل و اینتل است.

استفاده از ولکان روی سیستم عامل اندروید همان مزایای استفاده از DirectX12 روی ویندوز یا متال روی سیستم عامل اپل را برای مصرف کننده به همراه دارد و درواقع همان LLAPI رسمی اندروید OS  است که روی oculus Go و oculus Quest استفاده می شود.

استفاده از ولکان روی هدست های مستقل oculus به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا جزئیات بیشتری به چشم اندازها اضافه کنند، از فواصل گسترده تری بهره ببرند یا عمر باطری را افزایش دهند. هم چنین به لطف شیدرهای از پیش گردآوری شده، زمان لود شدن اولیه سریع تر خواهد شد.

استفاده از ولکان روی oculus مستقل

هدست oculus در کنفرانس توسعه دهندگان بازی در ماه آوریل سال 2018 به جمعیت این نوید را داد که oculus Go به لطف همکاری گردآورندگان GPU با ARM و کوالکام از ولکان پشتیبانی خواهد کرد.

در آگوست 2018، SDK mobile Oculus در سطح ابتدایی از پشتیبانی ولکان برخوردار شد اما هنوز فاقد ویژگی anti-aliasing یا پردازش fixed foveated  بود.

این ویژگی ها نهایتا اواخر ماه گذشته به هدست اضافه شد و راه را برای اضافه کردن ولکان روی هدست oculus موتورهای بازی هموار ساخت. البته شاید انتشار oculus Quest، که اولین هدستی است که قابلیت ردیابی و کنترل لمسی دارد، در سرعت بخشیدن به این تغییرات بی تاثیر نباشد.

تقریبا تمام برنامه های oculus Quest و Go توسط unity یا unreal Engine تهیه می شوند. جدیدترین نسخه ی oculus از مجموعه ی 4.22 Unreal روی هر دو هدست از ولکان پشتیبانی می کند.

فیس بوک ادعا می کند که استفاده از ولکان روی Epic`s sun Temple باعث کاهش سرعت فریم از 16ms  به 13ms می شود که یعنی تقریبا 20% بهبود یافته. همچنین این شرکت توضیح داده که ولکان اجازه ی پردازش HDR را در اختیار می گذارد.

طی تماسی که با Unity مبنی بر زمان استفاده از این فناوری برقرار کردیم، به اطلاعمان رسید که تا اواخر امسال این ویژگی منتشر می شود.

منبع VentureBeat

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.