اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

رونمایی از Snapdragon XR2 برای دستگاهای های AR

در روز سوم نشست فناوری Snapdragon در Maui (Hawaii)، این شرکت از Snapdragon XR2 5G خود پرده برداری کرد.

Qualcomm به عنوان یکی از سازندگان پیشرو پردازنده های تلفن های هوشمند، با رونمایی از Snapdragon 865 در هفته گذشته، جای پای خود را در بازار محکم کرد.

پنجشنبه گذشته، این شرکت با پردازنده جدید خود قدمی به سوی آینده هدست های واقعیت افزوده و عینک های هوشمند برداشت.

در روز سوم نشست فناوری Snapdragon در مائوئی هاوایی، این شرکت از Snapdragon XR2 5G خود رونمایی کرد. این پردازنده تعامل بصری و صوتی برای پلتفرم های پوشیدنی AR از طریق AI (هوش مصنوعی) و اتصال شبکه 5G، کمک میکند.

عملکرد گرافیکی و پردازشی XR2 تقریبا دو برابر Snapdragon 835 است، با عملکرد تصویری چهار برابر و وضوح تصویر شش برابر.

از نظر بصری، XR2 از رزولوشن 8K با 60 FPS (حتی برای فیلم 360 درجه)، 4K با 120 FPS پشتیبانی می کند. همچنین با HDR10 و HDR10+ از پردازش رنگ پیشرفته پشتیبانی می کند. از نظر صوتی، XR2 از صوت سه بعدی، با استفاده از Qualcomm Hexagon، پشتیبانی می کند.

اگر در مورد تلفن های هوشمند حرف می زدیم، قابلیت های تصویری و صوتی ذکر شده مشخصات نسل بعدی پرچم داران این صنعت بود. اما سخت افزار های AR هم، برای درک بهتر از محیط و روان بودن غوطه وری اشیاء مجازی، نیاز به پشتیبانی دارند، اینجا است که XR2 خوش می درخشد.

در بخش تعامل بصری،‌ XR2 از ردیابی سر، چشم،دست، بدن، تشخیص گفتار، یادگیری، تشخیص چهره و صورت و کنترل های دستی پشتیبانی می کند.

با پشتیبانی همزمان از ۷ دوربین، XR2 می تواند عملکرد بازسازی 3D، درک محیط برای تقسیم بندی معنایی، شناسایی و تشخیص اشیاء، انسداد اشیاء، درک عمقی، ورودی های صوتی، تسهیل ببخشد. علاوه بر آن،‌ تمام این کارهای سنگین را با صرف کمترین باتری ممکن انجام می دهد.

از عدد آمده در اسم می توان به نتیجه رسید که XR2 ادامه دهنده راه Snapdragon XR1 (اولین تراشه Qualcomm برای AR و VR پوشیدنی) است، که در گوگل گلس Enterprise Edition 2 و Vuzix M400 به کار گرفته شد.

XR1 در راستای چیزی که Qualcomm از آن به عنوان سطح رده بالا یاد می کند برای هدست های AR و VR تولید شد و XR2 در همان راستا به منظور استفاده در نسل بعدی و امید به ساخت اسمارت گلس ها و هدست های کوچکتر، تولید شده است.

Qualcomm قصد دارد که برای تولید کننده هایی که به 5G نیاز ندارند نسخه ارزان تری که از 5G پشتیبانی نمی کند هم تولید کند.

Hugo Swart مدیر اصلی بخش AR و VR شرکت Qualcomm در خلاصه اول کنفرانس اذعان داشت:

شما تا به حال شاهد اسنپدراگون 835 و 845 بوده اید، حال بهترین زمان برای عرضه XR2 است، که پردازشگری سطح بالا است. دستگاهی که از XR2 استفاده خواهند کرد تجربه‌‌ایی را به شما منتقل می کنند که به هیچ عنوان مشابه آن را ندیده‌اید.

با توجه به گفته های آقای Swart، در حال حاضر پنج OEM (تولید کننده اصلی) در حال طراحی دستگاهایی هستند که از این پردازنده استفاده خواهند کرد، و می توان انتظار داشت که این دستگاه ها در نیمه دوم سال 2020 عرضه شوند. Qualcomm از افشای اسم این تولید کننده ها امتناع کرد.

همچنین Qualcomm در حال کار بر روی طرحی کلی همراه اجزاء کلیدی مثل سنسورها و دوربین است که در دسترس OEM ها قرار خواهد گرفت. Qualcomm از این طرح کلی در سال 2020 پرده برداری خواهد کرد.

Qualcomm بعد از جا انداختن در صنعت تلفن های همراه، دست خود را بر روی دستگاه های پوشیدنی AR گذاشته است. این تراشه بر روی HoloLens 2 و Nreal Light تجربه spatial computing (اصطلاحی است که زمانی استفاده می شود که فضای دیجیتالی به طور کامل دور مخاطب را گرفته باشد) به مخاطب خود القا کرده است . این شرکت با استارت‌آپ فضای ابری واقعیت افزوده 6D.ai قردادی بسته تا قابیلت Spatial computing را برای دستگاهایی که از تراشه XR1 استفاده می کنند را فراهم کنند.

با اینکه پردازنده تنها یک بخش از دستگاهای پوشیدنی AR است، اما هنوز کار زیادی برای مقرون به صرفه بودن در سطح مصرف کننده دارد.

منبع Next Reality
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.