اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

واقعیت مجازی یا Virtual Reality چیست؟

 

واقعیت مجازی یا Virtual Reality که به‌اختصار با حروف VR نمایش داده می‌شوند عبارت‌اند از:

تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی. در این فناوری با استفاده از عینک‌های VR کاربران می‌توانند در یک محیط مجازی قرار بگیرند و از قابلیت تغییر در محیط پیرامون خود بهره برند.

واقعیت مجازی به کاربر امکان می‌دهد تا با یک محیط شبیه‌سازی رایانه‌ای اندرکنش یا تعامل داشته باشد.

بیشتر محیط‌های واقعیت مجازی تجهیزاتی برای اندرکنش تصویری انسان با رایانه هستند اما گروه محدودی نیز دارای حسگرهایی صوتی یا لمسی برای تعامل با کاربر هستند.

نوع دیگری از واقعیت مجازی وجود دارد که توسط تصاویر پانورامای ۳۶۰ درجه‌ایجاد می‌شود و درواقع واقعیتی ازآنچه هستیم را برای دیگران به نمایش می‌گذارد.

با فناوری واقعیت مجازی می‌توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به‌خوبی دیدن کنند. واقعیت مجازی که از آن به‌عنوان محیط چندرسانه‌ای همه‌جانبه هم یاد می‌شود، یک محیط شبیه‌سازی کامپیوتری هست که می‌تواند حضور فیزیکی را در یک محل و در یک دنیای واقعی یا یک دنیای مجازی شبیه‌سازی کند. اغلب محیط‌های واقعیت مجازی در درجه اول، تجربه‌های دیداری می‌باشند که یا از طریق یک صفحه کامپیوتر یا از طریق دستگاه برجسته‌بینی قابل‌رؤیت می‌باشند. برخی از شبیه‌سازها دارای اطلاعات حسی دیگری مانند تولید صدا هم می‌باشند.در موارد پیشرفته‌تر، دستگاه‌های فناوری لمسی شامل اطلاعات لمسی‌ای می‌باشند که به‌عنوان نیروهای بازخورد در صنایع پزشکی و بازی‌سازی و نظامی شناخته می‌شوند.

محیط‌های شبیه‌سازی‌شده می‌توانند مانند محیط‌های زندگی واقعی یا به‌صورت کاملاً متفاوت باشند نظیر آنچه در محیط‌های بازی دیده می‌شود. امروزه به وجود آوردن یک تجربه واقعی با واقعیت مجازی به دلیل وجود محدودیت‌هایی نظیر پردازش توان، رزولوشن صفحه‌نمایش و پهنای باند مشکل می‌باشد. درهرصورت طرفداران فنّاوری امیدوارند که مشکلات مربوط به ارتباطات و پردازش در آینده نزدیک برطرف شود و بتوان راه‌حل مقرون‌به‌صرفه‌ای برای ابن فنّاوری ارائه داد.

خرید اوکولوس از سوی فیس‌بوک با مبلغ چشمگیر 2 میلیارد دلار، آغازگر عصری تازه برای واقعیت مجازی بود که البته این بار، بسیار نویدبخش‌تر از اتفاقات دهه 90 هم به نظر می‌رسید. موفقیت آکیلس ریفت سبب شد تا کمپانی‌های دیگر مانند سونی و HTC همتایانی برای ریفت توسعه دهند و از طرف دیگر، سامسونگ و گوگل هم از اکوسیستم موبایل‌های خود برای ارائه تجارب واقعیت مجازی استفاده کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.