حوزه واقعیت افزوده ، مجازی و ترکیبی

واقعیت مجازی چگونه می تواند برای موزه ها درآمدزایی کند ؟

چگونه موزه ها می توانند رقابت پذیر بمانند و از طریق فناوری واقعیت مجازی درآمدزایی کنند ؟

در دوسال گذشته فناوری واقعیت مجازی در جنبه های مختلف زندگی مردم وارد شده است . ما شاهد آن هستیم که انسان ها در حال گسترش دادن برداشتشان از دنیای واقعی هستند و از این رو استفاده از واقعیت مجازی در حال گسترش یافتن است .

امروزه صاحبان کسب و کار مختلفی در حال بررسی استفاده از فناوری واقعیت مجازی هستند یا حتی آن را به کار برده اند تا بتوانند در محیط های اقتصادی در حال تغییر رقابت پذیر بمانند .

یکی از حوزه هایی که تحت تاثیر استفاده از واقعیت مجازی قرار گرفته است موزه ها هستند . برخی از موزه ها از این فناوری پیشرفته در تجهیزاتشان استفاده می کنند و دیگران نتایج حاصل از استفاده از این فناوری را به دقت زیر نظر دارند .

بنابراین سوال اینجاست که آیا موزه ها برای رقابت پذیر ماندن نیاز به واقعیت مجازی دارند و اگر پاسخ مثبت است روش درست این کار چیست ؟

بنابراین ما امروز به کاربرد فناوری واقعیت مجازی در حوزه ی موزه ها می پردازیم . ما به شاخص ترین نمونه های پیاده سازی این فناوری می پردازیم و این که چگونه این کار باعث درآمدزایی برای صاحبان موزه ها می شود .

آیا موزه ها واقعا سودآور هستند ؟

مردم فکر می کنند موزه ها سازمان های غیر انتفاعی (بدون سود) هستند واین موضوع تا حدی درست است .

ولی به طرز غیر منتظره ای موزه ها برای این که به کارشان ادامه دهند باید درآمد داشته باشند. چگونه این کار را انجام می دهند ؟ قبل از هر چیز این موضوع به نوع موزه بستگی دارد .

تحقیقی در سال 2014 انجام شده که نشان می دهد بودجه ی موزه های آمریکای شمالی عمدتا توسط دولت و کمک های شخصی تامین می شود . با این وجود منابع درآمدی دیگری نیز وجود دارند .

فروش بلیت

بدیهی است نقدی ترین درآمدی که یک موزه می تواند کسب کند از طریق فروش بلیت است. با این وجود با توجه به این که هزینه ی بلیت عمدا پایین نگه داشته می شود ( تا بازدیدکنندگان قدرت پرداخت آن را داشته باشند) این واقعیت که هزینه ی ورودی تنها درصد کوچکی از بودجه ی عملیاتی موزه ها را تشکیل می دهد عجیب نیست .

فروش مواد غذایی و سایر کالاها

معمولا موزه ها بخشی از هزینه هایشان را از طریق درآمدهای جانبی حاصل از فروشگاه ها و رستوران های واقع در محوطه ی موزه تامین می کنند . پولی که بازدید کنندگان در آن جا صرف می کنند به عنوان مثال می تواند صرف نگهداری از کلکسیون موزه شود .

 

برنامه های ویژه ی برای وفادار سازی مشتریان

 

گاهی ممکن است موزه ها امتیازات ویژه ای برای مشتریان پربازدید در نظر بگیرند . با یک هزینه ی کوچک بازدیدکنندگان می توانند زودتر به نمایشگاه های مختلف دسترسی داشته باشند یا برای تورهای اختصاصی ثبت نام کنند .

رویدادها

یکی از راه های مختلف کسب درآمد موزه ها اجاره دادن سالن های موزه می باشد . رایج ترین این رویدادها گردهمایی های مختلف آموزشی می باشد . در این روش درآمد از طریق هزینه ای که بازدیدکنندگان برای حضور راهنماها و متخصصین پرداخت می کنند به دست می آید . علاوه بر این چنین رویدادهایی کمک می کنند که یادگیری در موسسات خاص و عام ارتقا یابد  .

کمک های مردمی

همان گو.نه که قبلا گفته شد موزه ها به طور عمده به منابع مالی خارجی وابسته هستند . این درآمدها ممکن است از طرف دولت , سرمایه گذاران خصوصی و یا خیریه ها تامین شود . اگر موزه به یک مؤسسه اختصاص داشته باشد ( مانند موزه ی سازمان ملل ) یا به یک شرکت , آن ها هم ممکن است از موزه پشتیبانی مالی کنند .

چالش رقابت پذیر بودن

ممکن است فکر کنیم موسسه ای که به تاریخ و گذشته می پردازد از مد افتاده است . مردم بیش تر به حال و آینده توجه می کنند . با این حال موزه های مدرن تلاش زیادی می کنند که رقابت پذیر بمانند . چگونه ؟ با به کارگیری فناوری های جدید . جامعه سریعا در حال توسعه است و موزه ها باید با گرایشات مدرن هم سو شوند . تا چند سال قبل این موضوع به معنی نصب نمایشگرهای تلویزیون و ایجاد بلیت الکترونیکی بود ولی اکنون موزه ها در حال به خدمت گرفتن فناوری واقعیت مجازی هستند .

هنگامی که به واقعیت مجازی فکر می کنید اولین چیزی که به ذهن شما خطور می کند ماهیت آن است , غوطه وری . واقعیت مجازی در اصل یک تجربه ی غوطه وری است . بنابراین واضح است که واقعیت مجازی (وی آر) تجربه ی رفتن به موزه را باارزش تر می کند . با این وجود وی آر مزایای بیش تری نیز دارد . بعضی موزه ها هم اکنون در حال استفاده از وی آر هستند , مانند موزه ی هنرهای معاصر در لس آنجلس , موزه ی بریتانیا و موزه ی تِیت مدرن . وی آر چگونه به این موزه ها کمک می کند که برای جامعه مهم باشند ؟ اول از همه وی آر به بازدیدکنندگان کمک می کند که هنگام لذت بردن از نمایشگاه ها راحت تر باشند .

در وی آر بازدیدکنندگان می توانند با سرعت دلخواه خودشان به تماشای همه چیز بپردازند . هنگام استفاده از تجهیزات وی آر هر کسی تجربه ی خاص خودش را دارد . هر کسی اشیا را همان گونه که هستند می بیند بدون هیچ گونه صف یا شلوغی , بدون هیچ نیازی به عجله کردن یا صبر کردن .

در نهایت , مهم ترین جنبه ی وی آر این است که نمایشگاه ها را قابل دسترس می کند . معمولا مدیریت کردن مجموعه های هنری که در سرتاسر جهان پخش شده اند برای کارشناسان هنری کار دشواری است .

وی آر باعث می شود موزه ها با جدیدترین فناوری ها به استقبال بازدیدکنندگانشان بروند .

چگونه موزه ها از وی آر استفاده می کنند ؟

در گذشته موزه ها بیش تر سنتی بودند تا خلاق و نوآور . ولی اکنون در تلاشند  که تعاملی ترین فضای ممکن را ایجاد کنند تا بازدیدکنندگانشان را تحت تاثیر قرار دهند . به این منظور آن ها فناوری وی آر را در محیط موزه پیاده سازی می کنند .

فناوری وی آر می تواند برای کاربردهای زیر استفاده شود :

  • تغییر تجربه ( وی آر به افراد این امکان را می دهد که از درون به مجموعه نگاه کنند و آن را از زاویه ی دید دیگری تجربه کنند
  • جاذبه ها ( موزه ها به همراه دیگر موسسات آموزشی , سرسره و رولِر کوستر (نوعی وسیله ی سرگرمی در شهربازی ها که در آن واگنی با سرعت زیاد ازمسیر پر پیپ و خمی عبور می کند ) در قالب وی آر عرضه می کنند تا بازدید کنندگان بیشتری را جذب کنند و آن ها را در حین وقت گذراندن در مؤسسه سرگرم کنند .)
  • جربه ی شخصی ( با کمک وی آر افراد علاوه بر این که می توانند تصور کنند یک شخص یا  نمای خاص چگونه در محیط اطرافش قرار گرفته است , می توانند با آن ها تماس برقرار کنند و تجربه ی یک ارتباط خاص را داشته باشند . برای مثال در وی آر افراد می توانند اشیای موزه را لمس کنند و آن ها را حرکت دهند ویا داخل یک منظره ی تاریخی راه بروند .)
  • امکان افزایش ظرفیت ( یک موزه ی دایمی صرفا تعداد مشخصی بازدیدکننده به طور همزمان می تواند داشته باشد . با کمک وی آر ظرفیت چند برابر می شود و مردم از طریق دیجیتال می توانند به نمایشگاه ها دسترسی داشته باشند .

از طریق واقعیت مجازی فرهنگ و تاریخ به معنای واقعی کلمه زنده می شوند . این فناوری زندگی و پویایی را به نمایش های همیشه کسل کننده اضافه می کند . هم چنین وی آر این امکان را فراهم می کند که مردم چیزی را تجربه کنند که راه دیگری برای تجربه ی آن وجود ندارد .

نمونه ی موزه ی بریتانیا

یکی از اولین موارد کاربرد موفقیت آمیز وی آر موزه ی بریتانیاست . در ماه آگوست سال 2015  آن ها برای اولین بار از فناوری وی آر برای بهبود تجربه ی بازدیدکنندگان استفاده کردند . قسمت مهیج قضیه این بود که این تنها یک ماجراجویی تصویری نبود بلکه یک برنامه ی آموزشی نیز بود که برای معرفی عصر برنز به مردم با استفاده از وی آر طراحی شده بود .

آن ها با شرکت سامسونگ همکاری کردند و این شرکت فناوری لازم را برایشان مهیا کرد , شامل : تجهیزات هدست واقعیت مجازی مدل سامسونگ , تبلت های گلکسی سامسونگ و یک نیم کره ی دربرگیرنده . تمام این فعالیت ها چگونه سازماندهی شدند ؟

توسعه دهندگان وی آر اشیای انتخاب شده را در جایگاه اصلی شان نسبت به محیط اطراف قرار دادند تا در فضای سه بعدی مشاهده شوند .

مدل ها توسط پروژه ی میکروپَستس ایجاد شدند . تیم این پروژه از سه شیء به نمایش گذاشته شده تصویربرداری کردند : حلقه ی کشف شده در منطقه ی ساسِکس از جنس برنز , خنجر بزرگ کشف شده در منطقه ی بیون و قطعه طلای کشف شده در وولاستون . بعد از این که مدل ها ایجاد شدند , در محیط اطرافشان قرار گرفتند . این محیط یک سکونت گاه روستایی بود که از یک خانه ی مدور متعلق به عصر برنز و دو ساختمان دیگر تشکیل شده بود ( بازه ی زمانی : تقریبا 3500 سال قبل از میلاد مسیح ) .

این تجربه هم دیداری و هم شنیداری بود تا کیفیت بهتری داشته باشد . نسخه ی کاملا سه بعدی روی تمامی تجهیزات سامسونگ که گفته شد برای بازدیدکنندگان قابل دسترس بود .

برای دربرگیرنده تر و واقعی تر کردن تجربه , سازندگان تلاش کردند که جهت یابی را تا حد ممکن ساده کنند , محرک های دیداری و شنیداری را ترکیب کنند و فضای داخلی طبیعی خانه ی مدور را طراحی کنند .

اشیای تصویربرداری شده در فضای داخلی با چشم قابل تشخیص از یکدیگر هستند . استفاده کنندگان می توانستند در حین گوش دادن به توضیحات شنیداری آن ها را انتخاب کنند و با آن ها تماس داشته باشند .

بهترین ویژگی این بود که تجربه , یکنواخت و از پیش تعیین شده نبود و به استفاده کنندگان این امکان را می داد که در هر مکان که خواستند هر کاری که خواستند انجام دهند بجای این که مانند یک بازی از پیش تعیین شده آن را بازی کنند .

نمونه های پیاده سازی وی آر در موزه ها

موزه ی اوکلند

این مؤسسه در حال بررسی مزایای واقعیت مجازی , واقعیت تشدید شده و واقعیت ترکیبی است . برای مثال آن ها در همکاری با دیتاکام پروژه ی هولوکانو را به وجود آوردند که پروژه ای آموزشی در مورد آتش فشان هاست . در حین کار با آن , کاربر از طریق یک اپلیکیشن واقعیت مجازی هولولِنس شرکت مایکروسافت با تغییر دادن سطح فشار یا ویسکوزیته ی گدازه می تواند با یک آتشفشان مجازی کوچک به همراه گدازه کار کند .

پرادو

موزه ی پرادو در مادرید برای ایجاد یک تجربه ی مهیج واقیت مجازی با شرکت گوگل همکاری کرد . این پروژه از گوگل اِرث به عنوان زیربنا استفاده کرد . کاربران می توانستند روی موزه زوم کنند و به داخل آن بروند تا از آثار هنری در قالب واقعیت مجازی بازدید کنند .

موزه ی ملی تاریخ طبیعی

این موزه به بازدیدکنندگانش این اجازه را می دهد که از تورهای وی آر تحت وب برای بازدید از نمایشگاه هایش استفاده کنند . چند موضوع تحت پوشش قرار گرفته اند که شامل حیوانات منقرض شده , حیات زیر آب و زمین شناسی می شود . هم چنین این امکان با تمام تجهیزات وی آر سازگار می باشد .

گالری رِنویک و موزه ی آثار هنری آمریکایی اِسمیتسونیان

این موزه نه نمایشگاه آثار هنری معاصر برای گشت و گذار مجازی دارد . کاربران می توانند آثار هنری را به صورت تعاملی مشاهده کنند .     هنگامی که درون سالن ها قدم می زنید اطلاعات زیاد دیگری نیز در قالب نوشته و فیلم وجود دارد .

موزه ی لوور

مهم ترین موزه ی فرانسه یک تور واقعیت مجازی ایجاد کرده است که هم از طریق وب و هم از طریق یک نرم افزار رایگان قابل دسترسی است . این تور ده مکان در موزه ی لوور را به همراه قطعات تکمیلی اطلاعات به صورت دیداری و شنیداری شامل می شود .

موزه ی کلان شهری آثار هنری ( مهم ترین موزه ی هنری ایالات متحده واقع در شهر نیویورک )

پروژه ی “مِت 360 درجه ” شامل چند قطعه فیلم 360 درجه می باشد که روی یوتیوب به نمایش گذاشته شده است . به دلیل زوایای فیلم برداری نامتعارف این تور وی آر حتی برای بازدید کنندگان مداوم موزه ها منحصر به فرد است . با کمک وی آر کاربران می توانند اشیاء به نمایش درآمده را بدون پوشش محافظ ببینند .

موزه ی علوم طبیعی

این موزه ی بلژیکی با همکاری گوگل یک تور حرفه ای وی آر با زوایای دید گسترده را ایجاد کرده است . از طریق گوگل استریت ویو کاربران می توانند وارد موزه ی علوم طبیعی شوند و تصاویر با کیفیت اشیا را به همراه اطلاعات بیشتر درباره ی آن ها در قالب واقعیت مجازی ببینند .

موزه ی ملی رایانش

چیزی که این تور وی آر را منحصر به فرد می کند اشیائی هستند که انتخاب شده اند . کاربران می توانند علاوه بر اشیای کامپیوتری مهیج به نمایش درآمده , با قدیمی ترین کامپیوتر جهان کار کنند . بازدیدکنندگان می توانند ماشین های به نمایش درآمده را از زوایای مختلف ببینند که بسیار مناسب تر است . هم چنین در واقعیت مجازی جمعیت بازدید کننده ای در اطراف شما وجود ندارد .

موزه ی وی آر هنرهای زیبا

وایو در حقیقت یک موزه ی واقعی نیست . این یک فضای واقعیت مجازی دربرگیرنده است که در آن بسیاری از اشیای مهم و برجسته از یک مجموعه ی متنوع گردآوری شده اند و به نمایش درآمده اند . کاربران می توانند آثار هنری که به طرز شگفت انگیزی ظریف و با جزییات زیاد هستند را به طور دقیق و کامل وارسی کنند ( می توان روی اشیا زوم کرد طوری که حتی آثار قلمو قابل مشاهده باشند ) .

آیا تجاری سازی وی آر کار آسانی است ؟

یکی ازمزیت های واضح تجهیزات وی آر قیمت آن است . برای فراهم کردن یک تجربه ی واقعیت مجازی با کیفیت, به خدمت گرفتن توسعه دهندگان وی آر با تجربه که بتوانند مدل های سه بعدی ایجاد کنند یک ضرورت است . ممکن است چیزی که جلوی برخی موزه ها را برای به کار گیری فناوری واقعیت مجازی می گیرد همین موضوع باشد .

همکاری با شرکت های توسعه دهنده ی وی آر پرهزینه است و با توجه به این که موزه ها تا حد زیادی غیر انتفاعی هستند این موضوع ممکن است یک مشکل باشد .

با این وجود اگر این کار به درستی انجام شود بیش از چیزی که فکرش را می کنید می تواند درآمدزایی کند . نرم افزار های وی آر برای مردم جذاب هستند و اگر کسب و کارها بتوانند این نرم افزارها را فراهم کنند مردم مایل به استفاده از آن ها خواهند بود .

بنابراین موزه ها باید از فناوری های جدید استقبال کنند و بیاموزند که چگونه از طریق آن ها کسب درآمد کنند . بنابر گفته های وِنچِر بیت , ” موزه ها می توانند با دریافت هزینه بابت بلیت های مجازی از مشتری های مشتاق , از واقعیت مجازی کسب درآمد کنند .”

اولین سؤال یک مالک موزه این است که قیمت این بلیت ها چه قدر باید باشد تا این کار سودآور باشد . بااین وجود موضوع اصلی این نیست که قیمت چه قدر باید باشد , بلکه موضوع اصلی این است که چه تعدادی از مردم خواهان استفاده از این تجربه ی وی آر هستند .

ما درباره ی توانایی فناوری واقعیت مجازی برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان از موزه صحبت کردیم . واقعیت مجازی این قابلیت را دارد که مخاطبان موزه را گسترش دهد و یک موزه را محبوب تر کند .

هر چه قدر شما بیشتر روی توسعه ی یک نرم افزار واقعیت مجازی با کیفیت هزینه کنید , می توانید درآمد بیش تری از مشتریان راضی کسب کنید .

با این وجود موزه ها هنوز آماده ی سرمایه گذاری روی چیزی که به درستی آن را نیازموده اند نیستند . شاید این معضلی است که مانع از آن می شود که هم پای فناوری تکامل پیدا کنند . ولی اگر بخواهیم صریح باشیم آن ها باید این سرمایه گذاری را انجام دهند . برای کسب درآمد برای موزه ها از طریق واقعیت مجازی, صاحبان موزه ها باید سریع فکر کنند و حتی سریع تر نمونه های اولیه را ایجاد کنند .

هم چنین مردم خواستار تغییرات هستند . توانایی واقعیت مجازی در ایجاد غوطه وری کامل فوق العاده است . وی آر محیط پیرامونی مطلوب را به اشیای برجسته ی به نمایش درآمده می افزاید . وی آر همان نوع تجربه ای است که مردم امروزی می خواهند , تا حد امکان تعاملی .

بنابراین لازم است که در به کارگیری فناوری های پیشرفته برای مشتریانتان عقب نیفتید .

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.