حوزه واقعیت افزوده ، مجازی و ترکیبی

واقعیت افزوده یا Augmented Reality چیست؟

واقعیت افزوده یا Augmented Reality یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط حس‌گرهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌هایGPS می‌باشد ایجاد می‌شود. واقعیت رایانه‌ای مفهوم کلی واقعیت افزوده است. در واقعیت افزوده معمولاً چیزی کم نمی‌شود بلکه فقط اضافه می‌شود. همچنین واقعیت افزوده تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی است که توسط یک شبیه‌ساز، دنیای واقعی را کاملاً شبیه‌سازی می‌کند. درواقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی کلیه عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته‌شده توسط کامپیوتر هستند. اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک می‌کند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته‌شده‌اند.

در واقعیت افزوده، عناصر معمولاً به‌صورت بی‌درنگ نگاشته شده و به‌طور هوشمند مرتبط با عناصر محیطی می‌باشند، مانند نمایش امتیاز مسابقات ورزشی در زمان پخش از تلویزیون. با کمک فنّاوری پیشرفته واقعیت افزوده (برای مثال افزودن قابلیت بینایی کامپیوتری و تشخیص اشیاء) می‌توان اطلاعات مرتبط با دنیای واقعی پیرامون کاربر را به‌صورت تعاملی و دیجیتالی به او ارائه کرد. همچنین می‌توان اطلاعات مرتبط با محیط و اشیاء اطراف را بر روی دنیای واقعی نگاشت.

در حال حاضر اپل، سامسونگ و گوگل، شاید بر بازار گوشی‌های هوشمند مسلط باشند، اما فنّاوری‌هایی مانند واقعیت افزوده موجب عرضه‌ی پلتفرم‌های کاملاً جدیدی می‌شوند که در بین آن‌ها هیچ برنده‌ی مشخصی وجود ندارد. بنابراین شرکت‌هایی مانند آمازون، مایکروسافت و فیس‌بوک که از قافله‌ی موبایل‌ها جا ماندند، تمام تلاش خود را می‌کنند که دوران گوشی‌های هوشمند هرچه زودتر به اتمام برسد و در این حین، انحصار دوگانه‌ی اپل و گوگل هم تمام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.