اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

هدست Valve Index را از درون ببینید

از هم جدا کردن اجزای هدست Valve Index ، پخش‌کننده‌ی صفحه‌ی نمایش و سیستم اپتیکی دو عضوی را نشان می‌دهد

از هم جدا کردن عالی هدست Valve Index، مکانیزم‌های داخلی پیچیده‌ی این هدست را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر به‌خوبی نمایش دادن عدسی دوقسمتی این هدست، این از هم جدا کردن یک پخش‌کننده‌ی صفحه‌ی نمایش را هم آشکار می‌سازد.

شرکت Valve بابیان اینکه تمام اجزای هدست برای پشتیبانی از سایر اجزا به‌دقت تنظیم‌شده‌اند تا تجربه‌ی واقعیت مجازی را به واقعیت نزدیک‌تر بکنند، رویکرد طراحی یکپارچه‌ی هدست مدل Index را تبلیغ کرده است.

به لطف یکی از کاربران Reddit به نام GamerToTheEnd ( کسی که از یک هدست 500 دلاری Index  برای پیشبرد دانش صرف‌نظر کرد )  همه‌ی ما می‌توانیم داخل این هدست را ببینیم تا بفهمیم چگونه کار می‌کند . شایان توجه است که این از هم جدا کردن، سیستم اپتیکی دوقسمتی مدل Index که در این کلاس هدست‌ها تا حدودی جدید و جالب است را به نمایش می‌گذارد.

تا جایی که ما اطلاع داریم سایر هدست‌های این کلاس از دستگاه‌های اپتیکی تک عضوی استفاده می‌کنند، هرچند که بعضی از قطعه‌ها پیچیده‌تر هستند. در این مورد به نظر می‌رسد که شرکت Valve دو عدسی مجزا را در یک قالب با یکدیگر ترکیب کرده است. اجزای اپتیکی بیشتر باعث کنترل بیشتر روی نحوه‌ی عبور نور از عدسی می‌شوند هرچند باعث هزینه و وزن بیشتر نیز می‌شوند.

شرکت Valve قبل از ارائه‌ی مدل Index اعلام کرد که تصمیمشان مبنی بر به‌کارگیری سیستم اپتیکی دو عضوی به خاطر بهبود وضوح و کاهش انحراف و تغییر تصویر در عدسی بوده است. هرچند به نظر می‌رسد شرکت Valve به هدفش در این زمینه رسیده است، گمان می‌کنم به‌کارگیری سیستم اپتیکی دوعضوی دلیل مشاهده‌ی درخشش آزاردهنده‌ی قابل‌توجه از عدسی‌ها در هنگام تست هدست Index بوده باشد.

این از هم جدا کردن همچنین چیزی را آشکار می‌سازد که به نظر نویسنده یک پخش‌کننده‌ی صفحه‌ی نمایش است، چیزی که ما قبلاً نمی‌دانستیم در هدست وجود دارد. پخش‌کننده‌ی صفحه‌ی نمایش معمولاً برای کمی تار کردن تصویر به‌منظور کاهش اثر واضح اِسکرین دُر ( فضاهای خالی که بین پیکسل‌ها وجود دارد و باعث می‌شود که تصویر مانند وقتی از پشت یک توری به آن نگاه می‌کنیم به نظر برسد ) استفاده می‌شود. تا جایی که ما اطلاع داریم از بین هدست‌های مدرن فقط هدست‌های Odyssey+ شرکت سامسونگ و PSVR شرکت سونی قبل از هدست Index از پخش‌کننده‌ی صفحه‌ی نمایش استفاده کرده‌اند.

پخش‌کننده از صفحه‌ی نمایش جدا شد. نگاه کردن از داخل پخش‌کننده نشان می‌دهد که چگونه نور را به‌طور یکنواخت منحرف می‌کند.

پخش‌کننده‌ی روی Odyssey+ به دلیل میزان کاهش وضوح تصویر در مقایسه با مدل اولیه‌ی Odyssey (که فاقد پخش‌کننده بود) بحث‌برانگیز است. درعین‌حال برای مدل  Index من هرگز نمی‌توانستم خودم حدس بزنم که از پخش‌کننده استفاده کرده است و همچنین نشنیده بودم که قبل از جداسازی اجزای آن‌کسی چنین چیزی بگوید. این موضوع این یافته را جذاب می‌کند.

به‌جز مشاهده‌ی عدسی‌ها و پخش‌کننده، این از هم جدا ساختن همچنین نشان می‌دهد که تنظیم فاصله‌ی عدسی‌ها متناسب با IPD (توضیح از مترجم: مخفف interpupillary distance یا فاصله‌ی بین مردمک دو چشم) چه میزان پیچیدگی مکانیکی بیشتر را ایجاد می‌کند.

مکانیزم تنظیم با IPD فقط عدسی‌ها را جابه‌جا نمی‌کند بلکه هر دو مجموعه‌ی عدسی-صفحه ی نمایش را به‌صورت متقارن جابه‌جا می‌کند. تلرانس‌های مکانیکی در اینجا کوچک هستند چراکه هدست فاصله‌ی IPD را به‌صورت الکترونیکی و با دقت  میلی‌متری گزارش می‌دهد تا به کاربر برای تنظیم فاصله کمک کند.

امکان به هم نزدیک کردن یا از هم دور کردن عدسی‌ها هدست را قادر می‌سازد که موقعیت اپتیکی ایده‌آل را برای طیف بزرگ‌تری از کاربران فراهم کند. اجزا و سر هم کردن بیشتر موردنیاز برای امکان‌پذیر کردن این قابلیت، احتمالاً یکی از دلایل اصلی تصمیم   شرکت Oculus برای حذف کامل قابلیت تنظیم فاصله‌ی عدسی‌ها متناسب با IPD از هدست Rift S بوده است هرچند این کار باعث یک تجربه‌ی اپتیکی کمتر از حد انتظار برای بخشی از کاربران احتمالی این هدست شود.

منبع RoadToVR

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.