اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

نمایشگر OLED با تراکم ۲۰ هزار پیکسل

دانشگاه استنفورد و کمپانی سامسونگ در حال همکاری برای ساخت یک نمایشگر OLED فوق متراکم با ظرفیت 20,000 پیکسل در اینچ هستند

محققان در دانشگاه استنفورد و کمپانی سامسونگ موفق به توسعه نمایشگر شده‌اند که ظرفیت بیش از 10000 پیکسل در هر اینچ را دارد؛ نمایشگری که انتظار می‌رود در آینده در هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و لنزهای تماسی استفاده شود.

در طی سال‌ها محققان و شرکت‌های طراحی مانند JDI و INT با به نمایش گذاشتن نمونه‌های اولیه نمایشگرها با ظرفیت حدود 1000 پیکسل در حال رقابت بر سر هموار کردن مسیر استفاده از نمایشگرهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با ظرفیت پیکسلی بالاتر بودند. ایده اصلی کاهش اثر SDE بوده که مانند دیدن تصاویر از طریق یک شبکه خوب در هدست های واقعیت مجازی است.

هفته پیش محققان در دانشگاه استنفورد و مرکز تحقیق و توسعه سامسونگ در کره جنوبی یعنی موسسه SAIT، اعلام کردند که یک دیود ساطع کننده نور آلی با ظرفیت بیش از 10000 پیکسل در هر اینچ را توسعه داده‌اند.

طبق مستندات در این مقاله، محققان طرح RGB OLED را طوری ترسیم کرده‌اند كه با الگو گرفتن از نتایج تحقیقات قبلی که برای ایجاد یک صفحه خورشیدی بسیار نازک انجام‌شده است به گفته خودشان “با معرفی آینه‌های سطحی نانو چشم‌انداز کاملاً جدیدی را ترسیم می‌کند.”

پیکسل

با ادغام کردن OLED با یک‌ لایه سطحی از فلزِ بازتاب‌کننده نانو، که “سطح نوری” نامیده می‌شود، این گروه قادر به تولید پیکسل‌های اثبات مفهومی با خلوص رنگ بیشتر و افزایش دو برابری بهره‌وری لومینانس شده که این فناوری را برای نمایشگرهایی که به سر پوشانده می‌شوند بسیار مناسب است.

علاوه بر این، این گروه برآورد کرده است که طرح ابداعی‌شان می‌تواند حتی در ساخت نمایشگرهایی با 20000 پیکسل در هر اینچ نیز استفاده شود، هرچند که آن‌ها متذکر شده‌اند که وقتی اندازه یک پیکسل به زیر یک میکرومتر برسد، میزان روشنایی میزان روشنایی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

دانشمندان مواد دانشگاه استنفورد و نویسنده ارشد این مقاله مارک برونگرسما (Mark Brongersma) می‌گوید که گام‌های بعدی در توسعه این فناوری شامل استفاده از این تکنولوژی در یک نمایشگر اندازه کامل خواهد شد که زحمت تحقیقات و دریافتن راه‌حل این مسئله به دوش کمپانی سامسونگ خواهد افتاد.

بعید است که ما هم‌چین نمایشگرهای بسیار باکیفیتی را در هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را در آینده‌ای نزدیک ببینیم، حتی بااین‌وجود که بهترین کمپانی تولیدکننده نمایشگرهای جهان در حال کار کردن بر روی این پروژه است.

سامسونگ به لطف دامنه توزیع وسیع و صرفه‌جویی‌های خود در تولید نمایشگرها فوق‌العاده عمل کرده است، اما هنوز نیاز فوری به استفاده از خطوط تولید انبوه برای محصولات مصرفی مشتریان نیست.

همان‌طور که گفته شد، نسل بعدی دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای بهره‌مندی مناسب از چنین نمایشگرهای با وضوح بسیار بالایی به بسیاری از فناوری‌های مکمل دیگر ازجمله یک سیستم ردیابی چشم قابل‌اعتماد برای کارایی بی‌نقص و همچنین قدرت محاسبه بیشتر برای خروجی دادن صحنه‌های پیچیده‌تر و واقع‌گرایانه نیاز خواهند داشت؛ خبرهایی مطمئناً درراه است، اما هنوز هیچ‌چیز قطعی نیست.

منبع RoadToVR

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.