اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

نقد و بررسی HP Reverb G2

شرکت HP اخیراً هدست VR جدید خود را بانام Reverb G2 رونمایی کرد. این هدست باافتخار تعدادی از مشکلات قابل‌توجه نسخه اول Reverb بهبود بخشیده است و به‌صورت واضحی عضوی از هدست‌های Windows Mixed Reality (WMR) نسل بعد محسوب می‌شود. ما توانستیم زودتر از زمان انتشار به این هدست  دسترسی پیدا کنیم و آن را نقد و بررسی کنیم.

زمانی که اولین هدست‌های Windows VR در سال 2017 منتشر شدند همان احساس هدست‌های دیگر را به ما منتقل می‌کرد، این اوضاع با انتشار نسخه اول هدست Reverb (در ادامه از این هدست بانام Reverb G1 یاد می‌کنیم) در سال 2019 تغییر کرد و حالا بعد یک سال شرکت HP قصد دارد باری دیگر با هدست Reverb G2 خود نوری بر روی این مدل هدست بتابد.

برای مطالعه نقد و بررسی این هدست با ما همراه باشید.

وضوح

هنوز هم Reverb G1 با نمایشگر 2160 در 2160 (برای هر چشم) خود، در بین هدست‌های بزرگ دیگر دارای بهترین رزولوشن است. و باکمی بحث دارای بهترین وضوح هم است. بااین‌حال Reverb G2 با همان رزولوشن، به‌صورت قابل‌توجهی، دارای وضوح خیلی بالاتری نسبت به Reverb G1 است.

اما چگونه این هدست با همان رزولوشن، همان اندازه نمایشگر و همان میدان دید، وضوح بهتری را ارائه می‌دهد؟ باآنکه مشخصات این دو هدست رو کاغذ یکی است، اما Reverb G2 دارای نمایشگر و لنز‌های مختلفی است.

Reverb G2

بگذارید اول شرایط بصری Reverb G1 را توضیح دهیم. G1 با چگالی بالا پیکسل دارای رزولوشن بیشتری نسبت به دیگر هدست‌های WMR بود اما نمایشگر و لنز‌ها دارای مشکلاتی بودند که درنهایت وضوح این هدست را کم می‌کردند.

نمایشگر G1 به‌صورت واضحی دچار Mura effect بود «بیشتر افراد این اثر با SDE (Screen-door effect) اشتباه می‌گیرند، این دو اثر شاهد ازنظر ظاهری مربوط باشند ولی در اصل باهم خیلی متفاوت هستند». اثر Mura شبیه یکرنگ پریدگی می‌ماند یا اینکه نمایشگر مقداری تار است. بر روی تلفن‌های همراه و تلویزیون‌های خانگی، اثر Mura به آن صورت نگرانی حساب نمی‌شود از طرفی دیگر در هدست VR به دلیل اینکه اثر Mura با حرکت کله شما در دنیا مجازی بازهم شمارا دنبال می‌کند به‌اندازه SDE در تلفن‌های همراه و تلویزیون‌های خانگی، قابل‌توجه و چشم‌گیر است.

این هدست بعلاوه اثر Mura، مشکلاتی بارنگ قرمز داشت. این مسئله فقط زمان حرکت سر قابل‌درک بود، اما تأثیر آن باعث می‌شد که هر رنگ قرمزی که در تصویر است در پشت رنگ دیگر «گوست» (نادیده گرفته) می‌شد. این واقعه در زمان‌های مواجه بارنگ‌های اصلی و حرکت سریع سر تشدید می‌شود.

در آخر G1 ازآنچه انتظار می‌رفت، انحراف رنگی (جدایی رنگی جزئی در گوشه‌های لنز) بیشتری داشت. باآنکه این مورد در وضوح یک عامل بزرگ حساب نمی‌شود، اما انحراف رنگ در بیشتر هدست‌ها قابل‌مشاهده است و همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، هر چه نور به‌صورت مستقیم‌تری از میان لنز‌ها عبور کند تصویر نهایی واضح‌تر خواهد بود.

هدست Reverb G2 با یک نمایشگر و لنز جدید این مشکلات را از میان راه برداشت.

در این هدست اثر Mura که به آن اشاره‌کرده بودیم تقریباً از بین رفته است، که به‌تنهایی تفاوت خیلی بزرگی با G1 به وجود می‌آورد. G1 یکی از اولین هدست‌های مصرفی عام بود که توانست با چگالی پیکسل بالا خود به‌صورت مؤثری SDE را حذف کند اما اگر کسی متوجه این موضوع نمی‌شد هیچ ایرادی به او وارد نبود زیرا که Mura جای آن را به‌خوبی پرکرده بود.

مشکل رنگ قرمز هم برطرف شده است که یک برد دیگر نسبت به G1 حساب می‌شود. بااین‌حال G2 هنوز شامل مشکلات انحراف رنگی می‌شود، البته HP اصرار داشت که این نمونه اولیه هنوز تنظیمات نهایی را دریافت نکرده است و انتظار می‌رفت در آینده این مشکل هم حل شود.

Reverb G2

مورد دیگری که بهبودیافته است، تنظیم فاصله بینابینی (IPD) لنز‌ها است، که به‌صورت فیزیکی از ۶۰ میلی‌متر تا ۶۸ میلی‌متر قابل تنظیم است. این مورد باعث می‌شود هرکسی هدست را با موقعیت ایدئال خود تنظیم کند.

زمانی Half-Life: Alyx را بعد امتحان آن بر روی هدست Index بر روی این هدست امتحان کردم، احساس کردم با چشمان جدیدی در حال انجام بازی Half-Life هستم. با استفاده از هدست G2 متوجه جزییاتی مثل خراش‌های روی فلز شاتگان، کلماتی که یک در سمتی از اسلحه کمری حک‌شده بود، شدم که قبلاً متوجه آن نشده بودم. همین‌طور متوجه شدم بعضی بافت‌های بازی نمی‌توانند خودشان را به رزولوشنی که Reverb G2 ارائه می‌دهد، برسانند.

ارگونومی

Reverb G2

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات Reverb G2 نسبت به G1 تغییرات ارگونومی آن است که بر روی کاغذ به آن صورت که باید، قابل‌لمس نیست.

اول‌ازهمه G2 شامل یک IPD لغزنده است که آن را قابل تنظیم می‌کند، اما IPD نسخه قبلی ثابت بود. این IPD لغزنده به کاربران اجازه می‌دهد فاصله بین لنز‌ها را تنظیم کنند تا به‌صورت اوپتیکال و مستقیم با چشم‌هایشان هماهنگ باشد. هم‌ترازی لنز‌ها با چشم مهم است زیرا که به‌وضوح، راحتی و غوطه‌وری آن کمک می‌کند. همان‌طور که قابل حدس است، نرم‌افزار WMR که بر روی PC است، تنظیمات IPD را با تغییر آن به‌روزرسانی می‌کند.

یکی دیگر از تغییرات ارگونومی Reverb G2 نسبت G1، تغییرات قطعه «سر سوار» آن است. قطعه‌ای که G1 از آن استفاده می‌کرد (با آن طرح دایره‌ای منحصربه‌فرد خود) به‌صورت عاقلانه‌ای راحت بود، G2 از «سر سواری» با طراحی بیضوی (مانند هدست  Index) استفاده می‌کند، که باعث می‌شود کاربران بیشتری با آن راحت باشند.

Reverb G2

بااینکه بیشتر G2 شبیه به G1 است، HP درواقع تمام بدنه این هدست دوباره طراحی کرده است. فوم‌های G1 محکم‌تر‌ و به‌اندازه کافی پهن نبودند. از طرف دیگر فوم‌های پهن‌تر و نرم‌تر هدست G2، فشار آن را بر روی قسمت بیشتری از سر تقسیم می‌کرد. بعلاوه، واشر صورت، در G2 مغناطیسی است که جدا کردن و جایگزین کردن آن را راحت‌تر می‌کند.

معمولاً در بخش ارگونومی از لوازم جانبی هدست صحبت نمی‌شود، اما نسبت G1، کابل جدید G2 تفاوت چشمگیری را ایجاد کرده است. کابل G1 درواقع دو کابل در کنار هم بود. که باعث ایجاد دو مشکل می‌شد؛ اولین مشکل وزن آن بود که کشش آن در پشت سر قابل احساس بود، دومین مشکل آن انعطاف‌پذیری آن بود که به خاطر طراحی دو-کابلی آن، تاب می‌خورد.

در هدست G2 جفت این مشکلات با قرار دادن کل ریسه‌ها در یک کابل حل‌شده است و وزن کابل تقریباً اندازه وزن هدست‌های عظیمی مانند Index شده است. تفاوتی که این وزن کمتر در فشار رو به عقب سر ایجاد می‌کند، واقعاً قابل‌توجه است.

 

حالا که هنوز در مورد کابل داریم صحبت می‌کنیم، باید اشاره‌کنم که کابل G2 ۶ متر است که کمی بیشتر از هدست Rift S است. این موضوع برای هدست‌های WMR قابل‌توجه است زیرا که این هدست‌ها با استفاده از خود هدست زمین‌بازی و چارچوب‌های آن را مشخص می‌کند، درنتیجه این یک متر اضافه برای کسانی که PC خود را در گوشه گذاشته‌اند یا کسانی که به زمینی باز دسترسی دارند، ارزشمند است.

Reverb G2

برگردیم سراغ ارگونومی. در بیشتر هدست‌ها معمولاً مکانی که برای بینی طراحی‌شده، آن‌قدر اذیت کننده نیست. اما در هدست G1 این مکان برای بینی احساس گرفتگی ایجاد می‌کرد و بعضی‌اوقات بر روی استخوان بینی فشار می‌کرد. خوشبختانه در هدست G2 این مکان بزرگ‌تر طراحی‌شده است و برای جلوگیری از فشار روی استخوان بینی چندین کائوچو سبک اضافه کرده است.

شرکت HP اعلام کرد Reverb G2 در پاییز امسال منتشر می‌شود، این هدست بعلاوه کنترل‌های آن هم‌اکنون باقیمت $600 قابل پیش‌خرید است.

در قسمت دوم، به‌نقد و بررسی بخش سمعی، ردیاب و کنترل‌های این هدست می‌پردازیم…

منبع Road to VR

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.