اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

نقد و بررسی Gnomes & Goblins

دنیا زیبایی که یک بازی غیرقابل فهم را در خود جا داده بود

چهار سال پس از پیش‌نمایش بازی، بالاخره Gnomes & Goblins منتشر شد. بازی Gnomes & Goblins که توسط جان فارو (Jon Favreau) کارگردانی شده است و از آن به‌عنوان «شبیه‌ساز واقعیت مجازی ماجراجویی خیالی» یاد می‌شود، به شما پیش‌غذایی زیبا تحویل می‌دهد و بعد از آن غذایی فاسد را روبه‌روی شما قرار می‌دهد.

جزئیات

این بازی روی فروشگاه‌های Oculus PC، SteamVR و Viveport در دسترس است. بازی در تاریخ ۲ مهر امسال (September 23rd, 2020) منتشر شد. توسط استودیو Wevr توسعه داده شده است.

گیمپلی

Gnomes & Goblins
هیچ‌کدام از شیء‌های داخل این تصویر قابل تعامل نیستند

اگر شما فقط ۴۵ دقیقه اول Gnomes & Goblins را بازی کرده باشید، احتمالاً نظر مثبتی در مورد این عنوان دارید.
در مقدمه بازی، بازیکن به یک قلمرو جنگلی که به زیبایی رندر شده است می‌رسد. این قلمرو پر از گوبلین‌های سبز کوچک است که شما را یک موجود عظیم‌الجثه می‌بینند. اما شما با یکی از این گوبلین‌ها دوست می‌شوید که شما را در این قلمرو می‌گرداند و با دیگران آشنا می‌کند و در زمان کوتاهی شما به همراه این گوبلین به ماجراجویی زیبا و به‌خوبی کارگردانی شده‌ای می‌پردازید. نمی‌خواهم چیزی از بازی را لو بدهم، اما در بازی شما می‌توانید محیط‌هایی را ببینید که کاملاً به شما این حس را القا می‌کند که این گوبلین‌ها اینجا زندگی می‌کنند و در این منطقه تاریخچه‌ای مختص به خودشان دارند.
Gnomes & Goblinsبودن یک NPC در برای راهنمایی بازیکن و نشان‌دادن چیزها به آن یک راه هوشمندانه برای جلب‌توجه بازیکن است که در این بازی از آن استفاده شده است. در روش راهنمایی در اوایل بازی به‌خوبی کار می‌کند، جوری که شما برای اطلاع پیداکردن از کاری که باید انجام بدهید نه به ارتباط صوتی و نه ارتباط متنی نیاز دارید.
و بعد از آن بازی شما را بدون راهنما در جنگل ول می‌کند، و در همان لحظه است که جذابیت بازی از بین می‌رود.
Gnomes & Goblinsبعد از ۴۵ دقیقه مقدمه، بازی تبدیل به عنوانی می‌شود که قسمتی از آن شبیه‌ساز راه‌رفتن، قسمتی از آن شبیه‌ساز کشاورزی و قسمتی دیگر از آن جمع‌آوری اشیاء است. و شما باید کاملاً به‌تنهایی از مکانیک غیرقابل فهم بازی سر در بیاورید و نتیجه آن چیزی جز چندین مرحله از ناامیدی نیست.
Gnomes & Goblins نمی‌تواند یک گیم‌پلی اصلی و حتی یک هدف والا در مقابل بازیکن قرار دهد. مشخصاً هدف بازی ربطی به کشاورزی و ساختن وسایل ترکیبی دارد، اما دلیل آن نامشخص است و فقط نحوه انجام این کارها به عهده بازیکن است.
در بازی Gnomes & Goblins شما باید دنبال وسایلی بگردید که نه می‌دانید چه چیزی هستند و نه برای چه به آن‌ها نیاز دارید. و حتی زمانی که آن‌ها را پیدا می‌کنید، هیچ اتفاق جالبی نمی‌افتد، بازیکن شیء را لمس می‌کند و شیء در عرضی از ثانیه غیب می‌شود. و اینکه معلوم نیست کدام از شیءها قابل تعامل است، واقعیتی است که این موضوع را بدتر می‌کند. ممکن است با میزی برخورد کنید که بر روی آن ۵۰ کتاب باشد، اما فقط یکی از این کتاب‌ها قابل تعامل است.
این موضوع می‌تواند نکته‌ای برای توسعه‌دهندگان بازی باشد که نیاز حتمی به یک راهنما از غیب (به‌عنوان‌مثال های‌لایت شدن اشیا از پشت دیوار) نشانه نقص در طراحی بازی است.
می‌توانم برای شما لیستی از مشکلات بازی (مانند سیستم نگه‌داری اشیا که نحوه کار آن به بازیکن توضیح داده نمی‌شود، سیستم تلپورت با استفاده از سنگ که غیرقابل توضیح است و…) آماده کنم اما فکر کنم همین‌که بگویم فقط ۳ ساعت از این بازی باعث شد مطمئن شوم دیگر نمی‌خواهم آن را بازی کنم، کافی باشد.
اشتباه نکنید. من به‌شخصه از بازی‌های زیادی لذت برده‌ام که در آن‌ها به بازیکن اطلاعات کمی داده می‌شد و اینکه پیداکردن مکانیک‌های بازی خودش یک حس مثبت در چهارچوب اکتشاف است. اگر این روشی بوده که Gnomes & Goblins تلاش کرده از آن استفاده کند، به‌راحتی می‌توان گفت که موضوع اصلی را به‌کلی فراموش کرده است.
نبود مسیر مشخص در بازی آن‌قدر به بازی ضربه زده است که باعث شد این احتمال را در نظر بگیرم که شاید بازی دارای یک روایت صوتی است که به هر دلیلی من آن را نشنیده‌ام.
Gnomes & Goblinsواقعاً باعث تأسف است که گیمپلی غیرقابل فهم بازی من را از تجربه دوباره آن بازمی‌دارد، زیراکه قلمرو جنگلی Gnomes & Goblins یک پس‌زمینه دوست‌داشتنی (البته برای یک گیمپلی غنی) است.

غوطه‌وری

Gnomes & Goblinsسخت است در بازی که شامل گیمپلی ضعیف می‌شود، غوطه‌ور شد اما با در نظر نگرفت گیمپلی، Gnomes & Goblins دارای یک جهان زیبا است که به شما این حس مصور کردن یک کتاب داستان را می‌دهد (البته اگر سیستم اجرا آن را داشته باشید).
مخصوصاً در مقدمه بازی، شما شاهد فضای سازی بسیار غنی هستید که می‌تواند به‌صورت کاملاً مناسب به شما احساسی بین کنجکاوی و خوشی را القا کند. همچنین شما می‌توانید حس کنید که این دنیا خیلی بزرگ‌تر از همان مکانی است که در آن ایستاده‌اید.
قطعاً بازی توانسته در بعضی از مواقع غوطه‌وری شگفت‌انگیزی را ارائه دهد. اما اول‌ازهمه، بازی به‌جای نشان‌دادن دست یا هر چیز مناسب دیگر به شما شبحی از خود دسته‌ها نشان می‌دهد. همچنین در بازی مسیرهای زیادی وجود دارد که در آخر آن‌ها با یک دیوار نامرئی برخورد می‌کنید. بعضی اوقات جلوی شما با مقدار کمی از چمن‌ها گرفته می‌شود و مجبور می‌شوید که برای پیداکردن راه تمام مسیر را دور بزنید.
یکی از مواردی که حس غوطه‌وری را از شما می‌گیرد، کمبود اشیاء قابل تعامل در بازی است. Gnomes & Goblins پر از اشیاء پر جزئیاتی مانند فنجان، بشقاب، کتاب، دانه، ابزار و غیره است ولی مشکل اینجاست که ۹۵ درصد این اشیاء قابل تعامل نیستند و برای پیداکردن اشیاء قابل تعامل باید میان حجم زیادی از وسایل دست ببرید تا شیء موردنظر را پیدا کنید.

راحتی

Gnomes & Goblins از چیدمان کنترل عجیب غریبی استفاده می‌کند. خوشبختانه شما می‌توانید این چیدمان را تغییر دهید، البته بعد از اینکه دکمه منو را پیدا کردید.
تا جایی که به بنده مربوط می‌شود پشتیبانی بازی هم از حرکت سر و هم حرکت کنترل کاملاً نرم انجام می‌شود. حرکت بازی یک حرکت جهشی است که به‌خوبی کار می‌کند اما در جاهای کوچک بلااستفاده است. بازی هم از حالت نشسته و هم ایستاده پشتیبانی می‌کند.
اگر در نظر بگیریم شما با حرکات نرم در واقعیت مجازی مشکلی ندارید، Gnomes & Goblins یک تجربه راحت محسوب می‌شود. بعضی از مواقع ممکن است برای کاربرهای حساس مشکل پیش آورد، یکی از این لحظه‌ها لیز خوردن در یک تونل با تمام سرعت است که البته می‌توانید برای احساس راحتی آن را با سرعت کمتری رد کنید.
Gnomes & Goblinsبالارفتن از نردبان‌ها به‌صورت ناامیدکننده‌ای آهسته است، و همین‌طور برای پایین آمدن از نردبان باید کاملاً خم شوید تا بتوانید نردبان را بگیرید و خودتان را پایین بکشید، که اصلاً حس خوبی به شما القا نمی‌کند.
برای یک بازی دوستانه‌ای که فضای تخیلی دارد، Gnomes & Goblins به طرز تعجب‌آوری به حداقل سیستمی نیاز دارد که از خیلی دیگر از عناوین واقعیت مجازی بالاتر است.
حداقل سیستم موردنیاز
• پردازشگر i7-6700K یا معادل آن
• ۱۶ گیگ رم
• گرافیک GTX 1080 یا معادل آن
سیستم پیشنهادی
• پردازشگر i7-9700K یا معادل آن
• ۳۲ گیگ رم
• گرافیک GTX 2080 یا معادل آن
و ۳۵ گیگ فضای خالی
حتی با این‌که سیستمی که در دسترس دارم پیش‌نیازها را برآورده می‌کند اما هنوز به سیستم پیشنهادی نمی‌رسد، و من مجبور شدم با گرافیک پایین بازی را اجرا کنم. و این موضوع باعث تأسف بود زیرا جهان این بازی به‌قدری زیباست که بعضی مواقع گرافیک را موقتاً بالا می‌برد و بعد از آن مجبور بودم برای اینکه به‌راحتی بازی کنم، گرافیک را دوباره پایین بیاورم.

منبع Road to VR

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.