اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

نقد و بررسی بازی Star Wars: Squadrons

سفینههای فضایی Star Wars: Squadrons آشیانه بالاخره ترک کردند. این بازی که توسط Motive Studio شرکت EA تولید شده است، قرار بود برای کنسول و PC منتشر شود اما بعداً به آن حالت واقعیت مجازی اضافه شد. این حالت توسط پلتفرم‌های SteamVR و PSVR قابل‌اجرا است که به بازیکن‌ها اجازه می‌دهد هم بخش داستانی تک‌نفره و هم بخش چندنفره را به‌صورت اول‌شخص و با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، بازی کنند. با این‌که Star Wars: Squadrons بعضی از چیزهایی که از یک بازی مخصوص واقعیت مجازی انتظار می‌رود را فراموش کرده است، اما توانسته با ارائه یک بخش داستانی بلند، حالت بی‌عیب چندنفره و گرافیکی که به شما اجازه می‌دهد بگویید «من در جهان استاروارز بوده‌ام»، آن نقص‌ها را بپوشاند.
Star Wars: Squadrons در ۱۱ مهر برای پلتفرم‌های SteamVR (Steam، Epic Games، Origin) و PSVR با قیمت ۴۰ دلار منتشر شد.

گیم‌پلی

انگار همین دیروز بود که اجتماع واقعیت مجازی منتظر عرضه Star Wars: Battlefront Rogue One X-Wing VR Mission (2016) بودند. این عنوان یک دی‌ال‌سی رایگان برای بازی و بر روی PS4 بود، اما کم‌کم تبدیل به یک تعهد برای EA Games به علاقه‌مندان واقعیت مجازی و طرف‌داران استاروارز شد. چندین سال گذشت و معلوم نبود که آیا این استودیو حاضر است یک بازی کامل واقعیت مجازی با همان تم بسازد.
و حالا Star Wars: Squadron منتشر شده تا به ما نشان دهد که یک بودجه بزرگ چگونه می‌تواند جلای بصری، صداگذاری عالی، داستان پرداخته شده و هر چیزی دیگر که صنعت واقعیت مجازی از آن محروم است را به این صنعت هدیه بدهد. با وجود این‌که EA توانسته با این بازی در صنعت واقعیت مجازی رخی نشان دهد، اما به‌هرحال در این صنعت یک تازه‌وارد حساب می‌شود، و خیلی‌ها نمی‌دانستند که چه توقعاتی از Star Wars: Squadrons داشته باشند.
Star Wars: SquadronsStar Wars: Squadrons یک بازی عالی با چند مشکل کوچک است، که به‌احتمال زیاد بعد از غوطه‌ور شدن در بازی و قرارگرفتن در کابین خلبانی یک جنگنده از محبوب‌ترین فرانچایزهای دنیا، آن‌ها را فراموش می‌کنید. بخش داستانی که بازیکن را طی ۱۴ مرحله هم به‌عنوان نیروهای Empire و هم نیروهای New Republic قرار می‌دهد، به زیبایی طراحی شده است. در حالت چندنفره شما می‌توانید با هرکسی که بازی را در اختیار دارد (کنسول، PC، واقعیت مجازی) به بازی بپردازید.

بخش تک‌نفره

متأسفانه راه‌اندازی این بازی در حالت واقعیت مجازی کاری عذاب‌آور است، برای این کار باید بدون هدست وارد بخش تنظیم شوید و گزینه حالت واقعیت مجازی را فعال کنید. شما همچنین باید کنترلرهای واقعیت مجازی خود را فراموش کنید زیراکه فقط می‌توانید با کیبورد و موس، دسته بازی و جوی استیک HOTAS از این بازی لذت ببرید. برای غوطه‌وری کامل بهتر است که از یک جوی استیک HOTAS استفاده کنید. اما اگر این گزینه مقدور نباشد بازهم می‌توانید از این بازی لذت کافی را ببرید.
Star Wars: Squadronsدر زمان شروع عنوان وارد یک پیشگفتار غیرقابل اسکیپ می‌شوید، که در آن آموزش‌های اولیه پرواز و شلیک را می‌بینید، و در همین هنگام بازی شما را با داستان خودش و کارایی‌های هر یک از سفینه‌های مختلف آشنا می‌کند. بااین‌حال حالت تک‌نفره مثل بعضی از بازی‌ها، یک بخش آموزش جلا داده شده نیست. این بخش شامل ۸ ساعت گیم‌پلی است که شامل کاراکترهایی از هر دو طرف این جنگ بین ستارگانی می‌شود.
Star Wars: Squadronsحالت داستانی که در چهار حالت Story Mode (که باخت در آن بی‌معنی است)، Pilot، Veteran و Ace قابل بازی‌کردن است، و مطمئناً ارزش تمام کردن را دارد. بخش داستانی شامل چندین چهره آشنا و همین‌طور چند چهره جدید می‌شود. به‌راحتی می‌توان گفت شخصیت‌پردازی (حتی شخصیت‌های فرعی که فقط با آن‌ها یکبار گفتگو می‌کنید) بازی Star Wars Squadron به‌راحتی چند مرتبه از بعضی از فیلم‌های جدید این فرانچایز، سَرتر است.
Star Wars: Squadronsدر میان داستان Star Wars: Squadrons شما با حالت‌های مختلف سفینه‌ها آشنا می‌شوید که شامل جنگنده و بمب‌افکن هم در طرف Empire و هم طرف New Republic می‌شوند و تقریباً از اواسط بازی به بعد می‌توانید نوع سفینه و تجهیزات آن را خودتان مشخص کنید.
UI بازی به بهترین شکل موجود در آماده است، و شما در میان آموزش آن را به‌خوبی فرامی‌گیرید. سنسور شناسایی، نوع اسلحه، مقدار مقاومت سپرها و سطح سرعت کاملاً بر روی فرانت پنل سفینه پیاده شده است، تا شما نهایت احساس غوطه‌وری را داشته باشید. اگر احساس کردید خیلی شکست می‌خورید، همیشه می‌توانید سطح سختی بازی را کمتر کنید که هم دشمنان را احمق‌تر و هم راحت‌تر برای شکست دادن می‌کند. با اینکه قدرت لیزر دشمنان با سختی Story Mode کمتر است و یارانتان همیشه به شما جون می‌دهند، اما هنوز هم به مقداری تلاش برای گذراندن آن نیاز دارید.
Star Wars: Squadronsبرای هرکسی که قبلاً به انجام شبیه‌سازهای آرکید فضایی پرداخته باشد، پرواز کردن در این بازی یک تجربه آشنا است، بااین‌حال عادت کردن به قدرت چرخش و ترتیب چیدنش هر یک از این سفینه‌ها احتمالاً مقداری زمان ببرد. احتمال زیادی وجود دارد به‌خاطر وجود تعداد بالا اسلحه‌ها، سپرها و عملکردهای دیگر در این بازی، دائماً به چیدمان دکمه‌ها را عوض کنید.

بخش چندنفره

بخش چندنفره Star Wars: Squadrons شامل حالت رنک می‌شود و اعضا تیم می‌توانند از بین چهار مدل جنگنده، رهگیر، بمب‌افکن و پشتیبان، یک مدل را انتخاب کنند. بازی هنوز در روزهای اولیه انتشار خود است، و احتمالاً زمانی که وارد بخش چندنفره شوید شاهد بازیکن‌هایی با لول‌های مختلفی می‌شوید. چت تیمی به‌صورت خودکار فعال است و بازیکن‌ها می‌توان در مورد استراتژی‌های مختلف هر حالت بازی بحث کنند. حالت بازی‌ها شامل Dogfights و Fleet Battles می‌شود، حالت اول همان team deathmatch است و در حالت دوم تیم‌ها وظیفه دارند از Capital Ships خود دفاع و Capital Ships تیم مقابل را نابود کنند.
Star Wars: Squadronsبخش چندنفره Star Wars: Squadrons با ارائه دادن میدان‌های شهابی مختلف، شباهت زیادی به بازی EVE: Valkyrie (2017) دارد. اگر کاملاً با این دو حالت ارتباط برقرار کنید، قطعاً از بخش چندنفره بازی راضی خواهید بود، بااین‌حال امیدواریم که حالت‌های بیشتری به این بازی اضافه شود. ازآنجایی‌که بازی بین پلتفرم‌های PC، Xbox و PS4 کراس آور است، احتمال کمی وجود دارد که در بخش چندنفره به بات برخورد کنید. بااین‌حال بازی برای بازگرداندن بازیکن‌ها نیاز به حالت‌های بزرگ‌تر و بیشتر دارد.
تمام کردن بخش داستانی به شما کمک می‌کند تا سیستم‌های سفینه آشنا شوید. ازآنجایی‌که میدان دید محدود است، راحت‌تر است که به اطلاعات اطراف تکیه کنید، و بنابراین می‌شود گفت که بازیکن‌های واقعیت مجازی نسبت به دیگر بازیکن‌ها در موقعیت بهتری قرار ندارند.
خوشبختانه در فروشگاه Star Wars: Squadrons آیتم‌های pay to win وجود ندارد، در فروشگاه فقط اسکین سفینه‌ها و آواتار داخل بازی وجود دارد که با لول آپ شدن هم به دست می‌آیند.

غوطه‌وری

یکی از بزرگ‌ترین ناراحتی‌هایی که Star Wars: Squadrons به وجود آورده است، به دلیل استفاده نکردن از کنترلرهای واقعیت مجازی است. باتوجه‌به اجزا داخلی سفینه، جابه‌جا کردن سوئیچ‌ها یا تنظیم کردن رایانه هدف‌گیری با استفاده از کنترلرهای واقعیت مجازی می‌توانست حس غوطه‌وری بیشتری به ارمغان بیاورد. درست است که این کار باعث می‌شد سرعت و هیجان بازی کم شود، ولی این مورد چیزی است که از یک عنوان واقعیت مجازی انتظار می‌رود.
بازی Star Wars: Squadrons از لحاظ بصری زیبا است. اگر با یک Oculus Quest (با استفاده از Link) و GTX 1080 (حداقل گرافیک موردنیاز بازی GTX 1060 است) به اجرا بازی بپردازید شاهد افت فریم خواهید بود که احتمالاً به‌خاطر سیستم اینکودینگ Link است. از طرف دیگر بازی با هدست Rift و تنظیمات گرافیکی بالا به‌خوبی اجرا می‌شود، بازیکن می‌تواند از سایه‌ها، نورپردازی پویا و بازتاب سطح‌های بازی در مقیاس کهکشانی لذت ببرد. EA به‌راحتی می‌توانست به فضای داخلی و خارجی سفینه‌ها دقت نکند، اما سطح جزئیاتی که در سفینه‌ها به‌کاررفته است بهترین دلیل برای استفاده از هدست واقعیت مجازی است.
کات سین‌های بازی به‌صورت یک صفحه دوبعدی منحنی به نمایش در می‌آید که تقریباً ناامیدکننده است اما دلیل آن قابل‌فهم است. این موضوع باعث ازدست‌رفتن چیز خاصی نمی‌شود زیراکه شما می‌توانید در آشیانه بچرخید و به بازدید اعضای خدمه بروید که هرکدام شخصیت مرتبط به خود را دارند و نظر خودشان را در مورد مأموریت آخر با شما در میان می‌گذارند.
گفت‌وگوهایی که با اعضای خدمه انجام می‌گیرد مانند بازی‌های RPG قابل تعامل نیست اما توجهی که به جزئیات موشن‌کپچر، بافت گرافیکی و شبیه‌سازی لباس این کاراکترها شده است، گفت‌وگوها را لذت‌بخش می‌کند. طراحی کاراکترها تقریباً خارج از مرز uncanny valley است و اهمیت موضوع این است که زمان استفاده از واقعیت مجازی شما صورت به‌صورت کاراکترها قرار می‌گیرید. صداگذاری این کاراکترها هم فوق‌العاده است که هر شخصی که بازی را دارا است می‌تواند از آن لذت ببرد، اما برای گفت‌وگو بهترین گزینه واقعیت مجازی است.
به‌هرحال حالت واقعیت مجازی را امتحان کنید، تا متوجه شوید که آیا می‌خواهید بازی را در حالت واقعیت مجازی پشت سر بگذارید یا استفاده از یک صفحه صاف را بهتر می‌دانید.

راحتی

مطمئناً اگر دیگر عنوان‌های جنگ فضایی واقعیت مجازی را بازی کرده باشید، می‌دانید که این عنوان‌ها تجربه‌ای «راحت» نیستند. در کل وجود یک کابین خلبانی نقاط دائماً ثابتی را ایجاد می‌کند که می‌تواند حالت تهوع را دفع کند، اما اگر بازیکن بخواهد در رقابت پیروز شود نباید زیاد به‌راحتی و حرکت زدگی فکر کند.
کابین‌های خلبانی Star Wars: Squadrons (مخصوصاً در سفینه‌های Empire) شدیداً محصور شده است. این موضوع نسبت به سطح راحتی و حس بازیکن می‌تواند یک نکته مثبت و حتی یک نکته منفی باشد. وجود یک پنجره کوچک میدان دید شما را کم می‌کند که برای احساس راحتی یک نکته مثبت است، اما از طرف دیگر دید بازیکن را به فضای پیرامون کم می‌کند و در نتیجه بازیکن مجبور می‌شود برای دنبال‌کردن دشمنان خود بیشتر به UI بازی متکی شود. بعید است که توسعه‌دهندگان بازی بتوانند در مورد این موضوع کاری کنند زیراکه ظاهر سفینه‌های Empire این جهان خیالی از حدود ۴۰ سال پیش، به همین شکل بوده است.
حتی سفینه‌های New Republic که به نسبت فضای آزاد بیشتری دارند، باز احساس پرواز در یک قفس پرنده را به بازیکن می‌دهد. Motive Studio سعی کرده است با استفاده از حجم انبوهی «partical effects» احساس زمین‌گیری بیشتری را در فضا فراهم کند، که حسن‌نیت این استودیو را برای فراهم‌کردن راحتی بیشتر بازیکن را نشان می‌دهد.

برای دنبال کردن اخبار بازی Star Wars: Squadrons با سایت XRMag همراه باشید.

منبع Road to VR

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.