اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

نقد و بررسی بازی Maskmaker

بازی Maskmaker توسط استودیو فرانسوی InnerspaceVR توسعه داده شده است. این استودیو به توسعه بازی زیبا و چالش برانگیز و البته کوتاه A Fishman’s Tale شناخته شده است. تیم توسعه دهنده قصد داشتند تا آن حس و حال عنوان 2019 (A Fishman’s Tale) خود را به صورت بزرگ‌تر، در دنیایی بزرگ‌تر و با حس بهتری نسبت به مکانی که در آن قرار دارید را در عنوان جدید خود پیاده کنند. زمان آن رسیده که تبدیل به یک Maskmaker (ماسک ساز) تبدیل بشوید.

Maskmaker

شما طی این داستان به‌خوبی تعریف شده در واقعیت مجازی و یادگیری این شیوه باستانی از هنر که مدت زیادی از آن به مغار کاری می‌گذرد، تبدیل به یک ماسک ساز می‌شوید. شما اول بازی متوجه می‌شوید که ساختن ماسک فقط برای روی صورت گذاشتن یک شیء چوبی در یک روز خاص نیست، ساختن ماسک‌های جدید به شما اجازه می‌دهد تا در قالب ساکنین آن به حل معما سرزمینشان بپردازید.

Maskmaker یک بازی تک‌نفره ماجراجویانه در ژانر حل پازل است که در آن باید به دنبال منابع و طرح‌های جدید بگردید تا با کمک آن بتوانید بین قالب‌ها جابه‌جا شوید. هر تکه از مراحل می‌تواند از پشت ماسکی متفاوت طی شود که به‌صورت خلاقانه‌ای حس حل پازل و ایجادکردن (ماسک) را با هم ترکیب می‌کند.

مرکز شما در کارگاه یک ماسک ساز است که پر شده است از کتاب‌های قطور قدیمی، فیگورها و مهم‌تر از همه میز کاری که بر روی آن ماسک‌ها را طراحی و درست می‌کنید. این میز به‌خوبی طراحی شده، در وسط آن گیره‌ای برای ماسکی وجود دارد که در حال کار بر روی آن هستید، چندین قفسه کوچک برای قراردادن آیتم‌ها و یک محل رنگ‌آمیزی با قابلیت مخلوط کردن رنگ‌ها قرار دارد. مشخصاً این کارگاه بیشترین توجه را در بین دیگر مکان‌های طراحی شده بازی دریافت کرده است.

عناصری مانند منبت‌کاری در لحظه مکعب‌های چوبی لذت‌بخش است، به‌سادگی زدن چکش به پشت مغار (البته خود منبت‌کاری در دنیا واقعی ساده نیست) طراحی بعدی ماسک بر روی مکعب چوبی ظاهر می‌شود. باعث تأسف است که در کل این عنوان فقط سه بار به در آوردن قالب اصلی (سه قالب دیگر به‌صورت خودکار به کارگاه اضافه می‌شوند) می‌پردازید.

طبیعتاً ساختن ماسک در Maskmaker لذت‌بخش‌ترین عنصر عنوان است، البته پازل‌های محیط هم خوب هستند اما متفاوت. بعد از بازکردن تمام چیزها شما ۶ قالب اصلی بعلاوه ۲۴ آیتم برای اضافه‌کردن به ماسک‌ها دارید و شما می‌توانید در حالت سندباکس ماسک‌های خلاقانه‌ای تولید کنید، ولی این بازی متأسفانه شامل این حالت نمی‌شود.

همان‌طور که اشاره شد در Maskmaker شما به طراحی‌های جدید (حدوداً ۳۰ ماسک مختلف) برای گذراندن مراحل نیاز دارید. مراحل به‌صورت منطقه‌ای از دیگر جدا شده‌اند، منطقه‌هایی مانند کوهستان ویو زیبایی را ارائه می‌دهند اما برای ادامه راه باید به منطقه جنگلی بروید. برای این کار با استفاده از یک تلسکوپ طرح ماسک یک فرد درون جنگل را به دست می‌آورید و در نهایت ماسک را درون کارگاه خود درست می‌کنید تا بعد از استفاده از آن درون بدن شخص قرار بگیرید. این کار هسته اصلی حل مسئله Maskmaker است.

Maskmaker

بعد از سفر کردن پیداکردن طرح ماسک‌های مختلف می‌توانید بین بدن‌ها مختلف جابه‌جا شوید و در نهایت پازل بزرگ محیطی آن را حل کنید. عنوان Maskmaker از این مکانیزم به‌صورت مؤثری نه فقط در یک منطقه بلکه بین تمام منطقه‌ها استفاده می‌کند. اگر در منطقه‌ای گیر کردید احتمال زیادی وجود دارد که باید با پیداکردن یک آیتم، ماسکی از منطقه دیگر درست کنید. ترتیبی که بازی به‌پیش می‌گیرد خیلی سردرگم کننده یا طاقت‌فرسا نیست. این بازی شامل یک خط زمانی خوب و پازل‌هایی با سختی متوسط رو به آسان است.

InnerspaceVR مطمئن شده است که برعکس بازی قبلی خود در Maskmaker موارد قابل تعامل بیشتری قرار بدهد. پر جزئیات‌ترین پروسه رنگ کردن ماسک‌ها است، برای این کار شما سه رنگ اصلی (قرمز، زرد و آبی) بعلاوه دو قوطی برای مخلوط کردن رنگ‌ها در دسترس دارید. با توجه به تعداد ماسک زیادی که در کل تجربه درست می‌کنید، یک ضربه قلم‌مو به بخش مشخص شده تمام رنگ آن را عوض می‌کند. همان‌طور که گفته شد شما تا نقطه‌ای از بازی در حال ساختن ماسکی از قبل مشخص شده هستید اما بعد پیداکردن تمام آیتم‌ها می‌توانید هر ماسکی که می‌خواهید بسازید، اما متأسفانه راهی برای ذخیره کردن ماسک شخصی‌سازی‌شده خودتان در سیستم بازی وجود ندارد.

Maskmaker چندین حقه واقعیت مجازی دیگر هم در آستین خود دارد. استودیو برای ضبط بعضی از سکانس‌های خاص تلاش زیادی به کار برده است. لحظاتی وجود دارد که با استفاده از موشن کپچر دیگر کاراکترها رقصی را به اجرا در می‌آورند و شما می‌توانید با مشاهده دقیق آن‌ها را تکرار کنید یا حتی حرکت خود را به آن‌ها اضافه کنید. باید گفت که خط داستانی و بازگویی آن عالی است و در بعضی از مناطق دورافتاده احساس تنهایی نمی‌کنید.

Maskmaker

حال بیایید به مسئله راحتی بپردازیم. عنوان Maskmaker دارای راه‌رفتن زیادی می‌باشد پس خودتان را برای طی‌کردن مسافت‌های طولانی آماده کنید. شما هم می‌توانید از حرکت ریلی ادامه‌دار (continuous locomotion) و هم تلپورت تعبیه شده بر روی دسته، بعلاوه چرخش مقطع یا هموار، استفاده کنید. تغییرات لازم در بخش تنظیمات هستند و احتمالاً بیشتر افراد با استفاده از تنظیمات مختلف احساس راحتی کنند. در بیشتر مواقع می‌توانید در فضای این عنوان به‌راحتی بگردید زیراکه جریانات آن نیازی به‌سرعت زیادی ندارد. البته در بعضی مواقع (مانند سوارشدن بر روی واگن معدن) شما مجبور به استفاده از حرکت تلپورت هستید که برای بازیکن‌هایی که به غوطه‌ور بودن اهمیت زیادی می‌دهند، کمی آزاردهنده است. این مواقع نسبت به بقیه تجربه کمی غریب به نظر می‌رسند.

Maskmaker جزو عناوینی است که طی زمان بهتر می‌شوند و شما بعد از گذراندن سه مرحله اول با پازل‌هایی غنی روبه‌رو می‌شوید. تمام کردن این عنوان حدود ۴ ساعت طول می‌کشد که به دلیل مجهز بودن به یک داستان گیرا، احساس می‌شود زمان کمتری گرفته است. مانند A Fishman’s Tale این بازی جزو عنوان‌هایی است که احتمالاً فقط یک‌بار به انجام آن می‌پردازید، در بازی memory pieceهایی پنهان شده‌اند که شاید بخواهید برای پیداکردن آن برای را دوباره طی کنید اما فقط همین یک مورد در عنوان وجود دارد. بعد از اتمام بخش داستانی یک مود sandbox بازشدنی، می‌توانست مانند خامه روی کیک باشد اما متأسفانه در حال حاضر هم‌چین چیزی وجود ندارد. با تمام این‌ها باید گفت که استودیو InnerspaceVR توانسته Maskmaker را به یک تجربه در ژانر پازل خوب تبدیل کند.

برای خواندن نقد و بررسی‌های بازی‌های جدید با سایت XRMag همراه باشید.

منبع VRfocus
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.