احتمالاً همگی قبول دارند که استفاده از برنامه Zoom هرچند که در این قرنطینه موردنیاز است ولی بههیچعنوان هیجانانگیز نیست. از جهتی دیگر برگزاری این جلسهها در واقعیت مجازی و با استفاده از MeetinVR حسی متفاوت را به ارمغان میآورد.
در طی پاندمی ویروس کرونا، برنامه MeetinVR میتواند باقابلیتهایی مانند وایت بردی با اثر متقابل و دید سهبعدی، وجود جایگاههای سخنرانی در یک فضای انیمیشنسازی شده و دلانگیز در پشت یک پنجره مجازی جلسههای آنلاین را هیجانانگیزتر کند. همچنین میتواند سطح خواستهها در واقعیت مجازی را افزایش دهد، که نسبت به دیدگاههای خوشبینانه اولیه سرعت کمتری به خود گرفته است.
Varjo که یک سازنده صنعتی هدستهای واقعیت مجازی از همکاری بین خودش و MeetinVR برای برگزاری کنفرانس Agumented World Expo، پردهبرداری کرد. بعد از سه سال کار بر روی این برنامه، در حال حاضر MeetinVR در فاز نسخه بتا قرار دارد، و شرکتها میتوانند از دوره سیروزه رایگان آن استفاده کنند. ما جلسهای با استفاده از هدست Oculus Quest در این برنامه واقعیت مجازی با مدیرعامل و مؤسس MeetinVR آقای Cristian Anton برگزار کردیم. ما در قالب یک آواتار تقریباً واقعگرایانه و در یک اتاق جلسه که میتوانستیم پسزمینه آن را تغییر دهیم، ظاهر شدیم. اولین کاری که کردیم دست دادن با استفاده از دستهای مجازیمان بود.
این تجربه احساس انتقال یافتن به یک فضای خارجی مانند ایستگاه فضایی کاملاً جذاب بود، اما مهمترین چالش زمانی اتفاق میافتد که نیاز است کاربر را برای مدت طولانی پرانرژی نگهدارید.
MeetinVR دانمارکی همانند Spatial، Breakroom و Spaces طراحیشده است تا از غوطهوری ۳۶۰ درجه برای برگزاری جلسهها و رویداد استفاده کند. طی سه سال گذشته رویهمرفته ۲۰۰۰ سازمان، بهعلاوه ثروت بیشمار ۵۰۰ شرکت در تست این فنّاوری به کار گرفتهشده است. به گفته Anton:
با هر یک از مشتریان، ما یک جلسه مجازی در راستای یادگیری خواستههای مشتریان برگزار میکردیم تا بدانیم که نرمافزار خود را چگونه بهبود بدهیم.
طراحی این برنامههای VR برای پرداختن به «Zoom fatigue» (منظور کسالتآور بودن Zoom است) و حفظ روحیه تیمی بوده است، همچنین زمانی که به دورکاری نیاز است میتواند تأثیرگذاری زیادی داشته باشد. آقای Anton میگوید که هدف او ساخت این برنامه برگزاری جلسات کوچک ۸ الی ۱۲ نفرِ است. فقط در ماه March (از اواسط اسفند تا اواسط فروردین) بیشتر از ۵۰۰ شرکت با این شرکت تماس گرفتهاند. Anton میگوید:
ما پتانسیل زیادی در برنامههای اجتماعی VR و همکاری شرکتها میبینیم، و با اتفاقات ناشی از شیوع ویروس کرونا، ما با درخواستهای زیادی برای استفاده از این برنامه و حجم باورنکردنی از ترافیک مواجه شدیم.
هدف اصلی این است که اثر متقابل بهقدری بهینهسازی شود تا این جلسات از دنیا واقعی هم بهتر شود. Anton این اثر متقابل بهینهشده را «Superpowers» مینامد.
Anton میگوید:
درواقع ما تلاش میکنیم که جلسات مجازی را در جنبههای متفاوت، از دنیا واقعی بهتر کنیم. ما تلاش میکنیم اثر متقابلی را که در زندگی واقعی با آن روبهرو هستیم را مشاهده کنیم و آن را طوری بهینهسازی کنیم که در زندگی مجازی تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد زیرا که در یک دنیا مجازی شما محدودیتهای واقعیت را ندارید.
بهعنوانمثال شما این توانایی را دارید که در هرزمانی که اراده کنید خودکاری را از پشت گوش خود بردارید و بر روی هوا طرحی که میخواهید را بکشید یا در میان سخنرانی یک برگه یادداشت تولید کنید. شما میتوانید با نگاه کردن به ساعت خود منو پیمایش را بازکنید یا فوراً پسزمینه را به افق شهر دوبی، یک پنتهاوس در میامی یا یک خانه لوکس تغییر دهید.
Anton اضافه کرد:
ما همچنین چیزی داریم که آن را «پنجرهای رو به واقعیت» مینامیم، جایی که شما در آنجا تصویری از واقعیت را به نمایش بگذارید، تا همزمان به رایانه یا هر چیز دیگری که میخواهید مثل کیبورد شما که در دنیا واقعی حضور دارد، بدون مزاحمت برای تجربه VR خود دسترسی داشته باشید.
شروع زود هنگام
Anton کار بر روی این فناوری را از سال 2016 شروع کرد، در آغاز بهسختی در اتاق خود روی آن کار میکرد. مثل بیشتر کارآفرینهای VR، رؤیا او رسیدن به دنیایی یکپارچه از دنیاهای مجازی، مانند رمانهای Snow Crash و Ready Player One که به آن «Metaverse» میگویند، است.
او همچنین اضافه کرد:
زمانی که نسخه اولیه Oculus منتشر شد من شروع به کار با آن کردم و از این فناوری خوشم آمد، نرمافزار تمرینهای مراقبت پزشکی را مطالعه میکردم، و در آن لحظه که ۴ و نیم سال از آن میگذرد متوجه پتانسیل این فناوری شدم، بعدازآن از کار خود استعفا دادم و دفتر رسمی شرکت را حدود ۳ سال پیش تشکیل دادم.
ویروس کرونا باعث شده که توجهات نسبت به راهحلی که MeetinVR ارائه میدهد افزایش پیدا کند، و این شرکت سرسختانه کار کرد تا نسخه بتا برنامه را در این مدت آماده کند. این شرکت جدیداً ۵۰۰ هزار دلار از تعدادی از سرمایهگذاران Nordic angel و Vækstfonden (صندوق سرمایهگذاری دانمارکی) جمعآوری کرده است، که سرمایه کلی این شرکت را به یکمیلیون و ۵۰۰ هزار دلار رساند. و این شرکت در حال آماده شدن برای دوره جدیدی از تهیه سرمایه است.
همکاری MeetinVR و Varjo
MeetinVR با شرکت فنلاندی Varjo که برای اهداف صنعتی هدستهای VR/XR با شفافیت بالا تولید میکند، وارد شراکت شده است. طی این همکاری MeetinVR نسخهای از این برنامه تولید کند که از تمام محصولات Varjo برای استفاده کاربران شرکتی، پشتیبانی کند.
خریداران جدید هر یک از محصولات Varjo یک دوره شش ماه رایگان برنامه MeetinVR را برای ۵ کاربر دریافت میکنند. جا گفتن دارد که MeetinVR فقط ۱۵ کارمند دارد.
بعضی از افراد در مورد احساس تهوع در VR گلایه کردهاند، اما ما مشکلی هنگام استفاده از دمو MeetinVR نداشتیم. Anton مبحث «آسایش در VR» را مطالعه کرده است و از تمام ترفندهای که یاد گرفته است، برای کاهش احساس تهوع در برنامه خود استفاده کرده است. شما میتوانید از هدستهای Oculus Quest و Oculus Rift S برای این برنامه استفاده کنید، که نرخ نوسازی Rift S نسبت به دیگری بالاتر است که به شما بهراحتی در جلسه کمک میکند.
Anton اعلام کرد:
بر روی هدست Quest ما میتوانستیم یک ساعت کارکنیم و بعد به یک استراحت ۱۵ دقیقهای نیاز داشتیم، اما با هدستهای دیگر میتوانستیم ساعتها بدون استراحت از هدست استفاده کنیم.
تریلر رسمی MeetinVR ↓