اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

مستند 100% ،دریچه‌ای به آینده

مستند "100%" که برنده جایزه شده و از آینده تکنولوژی واقعیت مجازی به ما می‌گویید

پارسا

“100%” یکی از متقاعد کننده‌ترین و پربازدیدترین مستندها در جشنواره فیلم Tribeca پارسال بود. داستان این مستند داستان مگی کودیرکا (Maggie Kudicra) که یک بالرین 23 ساله فوق‌العاده با استعداد است را با گروه کنسرت جافرِی (Juffrey) که زندگی حرفه ایشان به‌خاطر سرطان خدشه‌دار شده را تعریف می‌کند. سرگذشت مگی توسط یک مستند واقعیت مجازی غوطه‌وری بازگو می‌شود. در اولین تجربه از این نوع از داستان‌سرایی، کمپانی Springbok Entertainment تعریف جدیدی از داستان‌سرایی غوطه‌وری را توصیف کرده است. برنده شدن جایزه TribecaX در بخش بهترین تجربه واقعیت مجازی، کسب جایزه بهترین تأثیر اجتماعی واقعیت مجازی، نامزدی در مراسم Emmy، و بسیاری از عناوین دیگر از جمله افتخارات این مستند هستند.

چیدمان صحنه با لوازم ثبت واقعیت

صحنه اصلی این مستند در یک تئاتر و اورفئوم تاریخی در شهر وونکور قرار دارد که با پشتیبانی پررنگ سیستم ثبت واقعیت همراه شده است. این تکنولوژی کمک کرده تا یک تجربه غوطه‌وری برای مخاطب شکل بگیرد که بدون شک یکی از فاکتورهای اصلی در این حجم از استقبال زیاد بازدید کنندگان بود.
100%برای رفع انتظارات یا به زبان دیگر برای باقی نماندن هیچ انتظاری از این مستند، سازندگان مستند 100% به گروه اول بازدید کنندگان هیچ اطلاعاتی درباره نحوه ساخته‌شدن این مستند ندادند. در عوض به آنها یک عینک واقعیت مجازی داده شد و آنها را به طور مجازی به روی صحنه بردند که این حس که آنها در حال تماشای یک اجرای خصوصی رقص باله توسط مگی هستند به آنها دست داد.
این نوع از غرق شدن تماشاگر در برنامه به افزایش همدلی با بالرین کمک کرد و این مسئله توسط افرادی که با دیدن مستند به گریه افتاده بودند مشاهده می‌شد.
ازآنجایی‌که 100% اولین مستند غوطه‌وری در نوع خودش بود، بسیاری از جنبه‌های ساخت آن نظری یا غریزی بوده‌اند. وقتی صحبت از انتخاب نوع تکنولوژی برای ساخت مستند می‌شود، مطالب ذیل گوشه‌ای از چیزهایی است که ما یاد گرفته‌ایم.
در ابتدا ما نیاز داشتیم تا تمامی جزئیات صحنه را پیش از فیلم‌برداری ثبت کنیم. برای انجام این کار، ما درباره تمامی محصولات موجود برای این کار تحقیق و در نهایت تکنولوژی ثبت حجمی مایکروسافت را انتخاب کردیم. همچنین ما دو دستگاه از لیزرهای تصویربرداری Leica BLK360 را نیز تهیه کردیم که به ما این امکان را می‌داد تا به‌راحتی تمام فضای تئاتر را به‌صورت سه‌بعدی ضبط کنیم. ما با این دستگاه‌ها بیش از 60 اسکن با کیفیت بالا انجام دادیم که این کار حجم زیادی از جزئیات به‌خصوص در محیط لابی و سالن اجتماعات را همراه بود. در حقیقت ما حجم خیلی بیشتری از حد نیاز اطلاعات را با هدف داشتن یک مجموعه داده عظیم برای تنظیم دقیق روند پردازش در طی مراحل تولید جمع‌آوری کردیم.
100%در تکمیل اسکن‌های Leica BLK360 ما از هزاران تصویر HDRI پانوراما از تئاتر، فتوگرامتری، و ویدئوهای حجمی برای ساخت این نوع جدید فناوری غوطه‌وری که به ما کمک می‌کند تا تجربه‌های بصری شخصی، زیبا و درگیرکننده استفاده کردیم. عکس‌های پانورامای HDRI برای دادن بافت مشبک سه‌بعدی به پلتفرم هایی بود که ما از طریق اطلاعات Leica BLK360 به دست آورده بودیم.
سپس برای ساختن سطح جدیدی از غوطه‌وری ما ویدئوهای حجمی را به اسکن‌های Leica BLK360 و پانوراماهای HDRI اضافه نمودیم.

ساختن جریان کار سیستم ثبت واقعیت

در روزهای اول استفاده از جلوه‌های بصری، ما از تجهیزات نظرسنجی، نقشه‌های اولیه، عکاسی مرجع و حدس برای ایجاد یک مدل سه‌بعدی متناسب با یک مکان واقعی استفاده کردیم. ما همیشه می‌دانستیم LiDAR گزینه بهتری است، اما برای مدت طولانی این فناوری به دلیل هزینه‌های زیاد مورداستفاده نبود. به‌هرحال در سال‌های اخیر و پس از آشنایی ما با این سیستم، این تکنولوژی قابل‌دسترس‌تر شده است.
اسکنرهای لیزری تصویربرداری این امکان را به ما می‌دهند تا به‌سرعت و با کمترین هزینه میلیاردها نقطه سه‌بعدی را در مکانی مانند تئاتر اورفئوم (Orpheum) به دست آوریم. به‌عنوان‌مثال، ما دیگر نیازی به بستن یک مکان خاص برای اسکن کردن آن نداریم زیرا این محصول سبک و قابل‌حمل است.
100%با استفاده از فتوگرامتری، ما توانستیم در زمان کمتر جزئیات بیشتری را به دست آوریم، اما حجم کاری که برای گرفتن هزاران تصویر با کیفیت و دقیق در طیف نورهای مختلف نیاز است همواره برای ما چالش بوده است. همچنین نیاز مداوم این سیستم به دخالت دستی نیز چالشی برای دپارتمان سه‌بعدی ما بوده است.
LiDAR به همراه فتوگرامتری و تصاویر دارای بافت جزئی HDRI اما بدون هندسه پیچیده، تبدیل به سنگ تراز ما در روند ثبت واقعیت شده است. ما سخت تلاش کرده‌ایم تا این فناوری‌های متفاوت را در یک جریان واحد و منسجم جمع کنیم که با استفاده از دقت LiDAR و جزئیات عکاسی 100% را بسازیم.

آینده ثبت واقعیات برای واقعیت مجازی در مستندها

تهیه کنندگان و بینندگان در حال پی‌بردن به تأثیر سیستم ثبت واقعیت در فیلم‌سازی هستند و این به‌خاطر چیزی به‌عنوان “اثر حمل‌ونقل” است. این اثر به تفاوت بین تفکر درباره چیزی که تماشا کرده‌اید و به‌خاطر سپردن چیزی که تجربه کرده‌اید تشبیه شده است. تأثیر فیلم با وجود این تکنولوژی بر بیننده قدرتمندتر است زیرا فیلم قادر است صحنه‌ای را خلق کند که مانند خاطرات خود بیننده باشد و باعث شود بیننده احساس کند که واقعاً خودش درون فیلم است.
امروزه تجربه‌های واقعیت مجازی واقع‌گرایانه بیشتری به لطف LiDAR و سیستم ثبت واقعیت در دست تولید است. حس قرارگرفتن در یک مکان واقعی به بیننده کمک می‌کند تا این حس که واقعاً در یک مکان و منظره دیگر غوطه‌ور شده‌اند را بیشتر احساس کنند. به نوبه خود این سیستم تجربه به‌مراتب خاطره‌انگیزتر و با تعامل بالاتری را خلق می‌کند.
100%تجربه‌های واقعی در مقیاس به ایجاد و حفظ همدلی با مخاطب کمک می‌کند. اهمیت استفاده از این تجارب در امر داستان‌پردازی و به‌ویژه در ساخت مستندها در حال افزایش است.
بدون وجود قابلیت ثبت واقعیت با جزئیات و کیفیت بالا، مخاطبین بیشتر به‌جای داشتن یک تجربه واقعی سینمایی حس یک تجربه تخت و بدون حجم یک بازی ویدئویی را داشتند.
در تجارت سرگرمی، ما بیشتر تلاش می‌کنیم تا مخاطب را منحرف و سرگرم کنیم. بااین‌وجود با ساخت 100% ما می‌دانستیم که فرصتی نادر برای خلق اثر هنری داریم که تأثیری قابل‌توجهی بر روی کسانی که با سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کنند دارد. با ایجاد این تجربه غوطه‌ور کننده، ما توانستیم مخاطبانمان را برای کمک به مؤسسه SU2Cancer (مؤسسه‌ای برای کمک به بیماران سرطانی) که در این پروژه نیز شریک ما بود تشویق کنیم.

منبع VR Focus

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.