حوزه واقعیت افزوده ، مجازی و ترکیبی

محبوبیت Oculus Rift، افزایش یافت !

در گزارشاتی مانند گزارش­ کنفرانس سالانه ­ی توسعه­ دهندگان بازی (GDC)،  عنوان شده است که بررسی وضعیت موجود صنعت بازی می­تواند شاخص خوبی برای فهم مسیر حرکت این صنعت باشد. با استفاده از این روش، می­توان فهمید توسعه­ دهندگان ترجیح می­دهند وقت خود را در چه راستایی صرف کنند. امروز،  XRDC چهارمین گزارش خود را در رابطه با نوآوری­ های ایجاد شده در زمینه­ ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده AR/VR ، ارائه نمود. بر اساس این گزارش، برای اولین بار سازندگان در محصولات خود، پلت فرم Oculus Rift را به HTC Vive ترجیح دادند.

در این گزارش، اطلاعات جمع­ آوری شده از 900 متخصص مورد بررسی قرار گرفت. از توسعه­ دهندگان پرسیده شد که در حال حاضر بر روی کدام پلت فرم کار می­کنند. پاسخ 29% آن­ها، Oculus Rift بود که باعث شد این زیرساخت، بالاتر از HTC Vive با نتیجه­ 24%، قرار گیرد. با توجه به این­که در حال حاضر پلت­فرم­ های متنوع­ تری در دسترس است، نتایج نشان می­دهد که این صنعت به سمت تعادل در حال حرکت است. در گزارش سال 2018، پاسخ 41% توسعه ­دهندگان Oculus Rift بود.

به طور قطع، فرزند جدید Oculus، که Oculus Quest نام دارد، توجه زیادی را به خود جلب کرده است، چراکه 4% توسعه­ دهندگان، در محصولات خود از این ابزار استفاده می­کنند. از این رو، PlayStation VR علی­رغم فروش 4 میلیون هدست، با حدود 7% رأی کمتر در پایین فهرست قرار می­گیرد (درست مانند Gear VR و Google Cardboard).

در رابطه با آینده­ این پلت فرم­ ها، هنگامی­که از متخصصان پرسیده شد به نظرتان کدام­یک پیشگام توسعه خواهد بود؛   یک سر و گردن بالاتر از سایرین قرار گرفت. به طوری­که، 30% پاسخ­ دهندگان به Oculus Rift اشاره کردند، که از این میان، پاسخ 28% آنان Oculus Quest بود. حتی Oculus Go نیز 10% نظرات را به خود اختصاص داد. 24% متخصصین، HTC Vive را ترجیح دادند. در این میان، 17% و 7% پاسخ­ها، به ترتیب مربوط به گران­ترین محصولات آن یعنی Vive Pro و Vive Pro بود. VR PlayStation و  Valve Index نیز، هر یک 11% نظرات را به خود اختصاص دادند.

هم­چنین در رابطه واقعیت افزوده، در میان پلت فرم­ هایی که در حال حاضر بر روی آن­ها کار می­شود، 23% پروژه ­ها مربوط به Android /ARCorekit و 19% مربوط به Apple/ARKit، می­باشد. نتیجه­ ی نظرسنجی در رابطه با آینده­ ی این پلت فرم­ها نیز بسیار شبیه به هم بود، به طوری­که در آن، 23% پاسخ­ها به ARCore و 21% نیز به ARKit، اختصاص داده شد. این نتایج، آن­ دو را در جایگاهی نزدیک به Oculus و HTC Vive، قرار می­دهد.

در مجموع، پروژه­ های مربوط به بازی­ های ویدیویی با اختصاص 59% کارها به خود، غالب است. موضوع دیگری که توسعه­ دهندگان نسبت به آن از خود علاقه نشان دادند، محصولات آموزشی است. به طوری­که، 33% کارها به نوعی جنبه­ ی آموزشی دارد.

مانند همیشه، سود حاصله، به عنوان یک مسئله­ باقی است. هنگامی­که از افراد در رابطه با پیش­بینی­ شان از زمان سوددهی پرسیده شد، تنها 11% به سود کوتاه ­مدت اشاره کردند، 27% انتظار سود میان­ مدت و 23%  انتظار سود بلندمدت را داشتند. 6% نیز با نگرانی گفتند هرگز.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.