اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

شش راهکار جلوگیری از حرکت زدگی در هنگام کار با واقعیت مجازی

با افزایش تعداد کاربران استفاده‌کننده از فناوری واقعیت مجازی ما بر آن شدیم که این فهرست را از سال 2017 که بر راه‌های پیشگیری از حرکت زدگی در هنگام استفاده از این فناوری تمرکز دارد را منتشر کنیم. اگر شما هم از این عوارض جانبی شدیداً رنج می‌برید بهترین کار ممکن این است که هدست را برداشته و سریعاً تجربه واقعیت مجازی را متوقف کنید، همچنین چند راهکار دیگر نیز وجود دارد که ممکن است شما را به این محیط غوطه‌ور بیشتر عادت دهد.

حرکت زدگی در تجربه‌های واقعیت مجازی مسئله ایست که از وجه زرق‌وبرق‌دار این فناوری به دور است اما به‌هرحال واقعیت دارد و برای برخی از افراد هنگام استفاده از هدست و در دنیای واقعیت مجازی به وجود می‌آید. حرکت زدگی در تجربه واقعیت مجازی هنگامی رخ می‌دهد که چشمان شما به مغزتان می‌گوید که شما در حال گردش در یک محیط مجازی هستید، اما بدنتان طوری حس می‌کند که انگار صاف ایستاده‌اید و یا جایی نشسته‌اید. اگر شما نیز مستعد این بیماری هستید، این اطلاعات متناقض وارده به مغز باعث بروز این حس بد در شما می‌شود. به طور دقیق‌تر ممکن است شما حالاتی ازجمله حالت تهوع، سرگیجه، سردرد، عرق کردن و ترشح مداوم بزاق دهان را تجربه کنید و حتی ممکن است گاهاً این علائم باهم به سراغ شما بیایند و ممکن است که تا ساعت‌ها پس از برداشتن هدست ادامه داشته باشند.

حتی اگر شما در همان بار اول نیز حرکت زدگی در تجربه واقعیت مجازی را حس کرده‌اید، بازهم امیدتان را از دست ندهید. این امکان وجود دارد که شدت این بیماری را کاهش داد و یا حتی به‌طورکلی از شر این حرکت زدگی خلاص شد. ما در حال حاضر چند راهکار برای محدودکردن این احساس بد پیدا کرده‌ایم و توصیه مختصری برای استفاده‌کنندگان نیز به آن‌ها افزوده‌ایم. دفعه بعدی که این مشکل برایتان پیش آمد می‌توانید برای درمان از راهکارهای زیر کمک بگیرید.

حرکت زدگی

گام‌های کوتاه

بیایید فرض کنیم که شما تجربه بازی‌کردن بازی‌های واقعیت مجازی را دارید. شما امتحانش کرده‌اید، و لحظه‌ای که شروع به حرکت به اطراف در دنیای واقعیت مجازی را کرده‌اید، دل‌پیچه گرفته‌اید و سرتان شروع به گیج رفتن کرده است. ممکن است که شما دیگر تمایلی به بازگشت به دنیای واقعیت مجازی نداشته باشید، اما اگر دست بکشید و ناامید شوید، خودتان را از تجربه‌های بسیار هیجان‌انگیزی محروم کرده‌اید. همچنین کاملاً این امکان وجود دارد تا به این بیماری بدون هیچ ترفند خاص و عجیبی غلبه کنید. شما می‌توانید به‌راحتی و با حرکت‌های آرام این حس‌های بد را از بین ببرید.

اگر بازی به شما حالت تهوع می‌دهد، با کم کردن زمان بازی‌کردن شروع کنید. هنگامی‌که حس ناخوشایندی به شما دست می‌دهد، چشمان خود را ببندید، نفس عمیق بکشید، و استراحتی کوتاه قبل از ادامه دادن بکنید. اگر کم‌کم و به‌مرورزمان، زمان بازی‌کردن خود را در این‌گونه بازی‌ها افزایش دهید شانس بسیار خوبی برای ازبین‌بردن این احساسات بد فقط در طی چند روز را دارید. طولی نخواهد کشید که شما هم همچون یک فرد کارکشته در دنیای خیالی پرسه می‌زنید. برای بسیاری از افراد پیداکردن “پاهای مجازی‌شان” تنها کمی صبر و تمرین نیاز دارد.

کسی را در کنار خود داشته باشید تا به شما بگوید که حالتان خوب است

این گزینه کمی عجیب‌وغریب به نظر می‌رسد اما حداقل یک تحقیق نشان داده است که این مسئله ریشه‌ای علمی دارد. طبق گزارش‌ها این امکان وجود دارد که شما به‌سادگی و فقط باوجود کسی که به شما بگوید حالتان خوب خواهد بود کاملاً بر این حرکت زدگی غلبه کنید. این تحقیق بر روی تعدادی از دانشجویان دانشکده نیروی دریایی صورت‌گرفته بود که پیش از سوارشدن بر کشتی‌های مقررشده‌شان به آن‌ها گفته‌شده بود که امکان ندارد که درگیر دریازدگی شوند حتی اگر این دلگرمی صحت نداشت.

درنتیجه سربازانی که به آن‌ها جملات دل‌گرمی دهنده گفته‌شده بود بسیار کمتر نسبت به دیگر افراد دچار دریازدگی شدند. با در نظر گرفتن این‌که این یافته‌ها دقیق هستند، این روش می‌تواند به هرکسی که درباره حرکت زدگی پیش از استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی نگرانی دارد کمک کند. حالا زمان این است که این نگرانی خود را کنار بگذارید و از کسی این حمایت عجیب‌وغریب را درخواست کنید تا کمکتان کنید.

حرکت زدگی

قبل از شروع تجربه زنجبیل بخورید

زنجبیل فقط به‌عنوان یک چاشنی کوچک در کنار بشقاب سوشی استفاده نمی‌شود. بر اساس برخی تحقیقات، زنجبیل همچنین برای از پیشگیری کامل از حالت تهوع نیز استفاده می‌شود. اگر شما یک یا دو ساعت قبل از استفاده از هدست واقعیت مجازی زنجبیل بخورید یا از مکمل های آن استفاده کنید احتمال بسیار کمتری وجود دارد که شما اشتهایتان را از دست بدهید. حتی اگر این راهکار جواب مطلوبی به شما ندهد درنهایت بهانه خوبی بوده که نوع جدیدی از خوراکی را در رژیم غذایی‌تان اضافه کرده و یا جایگزین کنید.

یک دستگاه تهویه هوا را به سمت خود تنظیم کنید

یکی دیگر از راهکارهای درمان حرکت زدگی در واقعیت مجازی که کمی عجیب‌وغریب به نظر می‌رسد این است که هنگامی‌که بازی می‌کنید باد یک فن به شما بخورد. دقیقاً مشخص نیست که چرا خوردن باد خنک به پوستتان در هنگام بازی می‌تواند احتمال بالا آوردتان را کاهش دهد اما بر اساس بسیاری از نظرسنجی‌ها افرادی که درگیر حالت تهوع بوده‌اند اذعان داشتند که باد خنک می‌تواند این ناراحتی را حتی قبل از شروع شدن درمان کند. اگر یک دستگاه تهویه هوا در دسترس شما است و یا در هنگام بازی‌های واقعیت مجازی حالت تهوع به شما دست می‌دهد، این روش را امتحان کنید. حداقل این راهکار احتمالاً به شما کمک می‌کند تا از شر عرق کردن در هنگام استفاده از هدست نجات پیدا کنید.

از قرص های ضد تهوع استفاده کنید

اگر تابه‌حال بر روی قایق حس دریازدگی به شما دست داده است و یا به‌خاطر مطالعه در ماشین احساس سرگیجه کرده‌اید به‌احتمال زیاد یک نفر به شما استفاده از قرص ضد تهوع درامامین را توصیه کرده است. دارمامین یک داروی ضد تهوع است که شما می‌توانید برای محدودکردن هرگونه از علائم بیماری حرکت از آن استفاده کنید.

درامامین در شکل های مختلف و زیر نظر برند های متفاوت در بازار وجود دارد، از قرص های استاندارد گرفته تا کپسول های جویدنی. حتی نوعی از آن تولید شده است که شما را تا بیست و چهار ساعت از حالت تهوع در امان نگه می‌دارد که این دارو گزینه خوبی برای افرادی است که دوست دارند تا ساعات زیادی را به بازی‌های واقعیت مجازی اختصاص دهند.

یک مچ‌بند بپوشید

اگر شما به دنبال راهکارهای احتمالی می‌گردید که بدون استفاده از دارو باشد، مچ‌بند های Sea-Band می‌تواند انتخاب خوبی باشد. Sea-Band و یا دیگر محصولات ازاین‌قبیل مچ‌بندهایی هستند که بر اساس علم طب سوزنی فشاری بر نقطه‌ای به نام Nei-Kuan که بر روی مچ شما قرار دارد وارد می‌کنند. درنتیجه، برای بسیاری از افراد، این عمل احتمال احساس حالت تهوع را کاهش می‌دهد. برخلاف دیگر راهکارهای موجود در این لیست، Sea-Band در نظر مسافرانی که از این ناراحتی‌ها رنج می‌برند فروش بهتری در بازار داشته است اما کاربران فناوری واقعیت مجازی نیز اعلام کرده‌اند که این مچ‌بند برای آن‌ها نیز کارساز بوده است. شما می‌توانید این Sea-Band ها را آنلاین یا از طریق داروخانه‌ها تهیه کنید.

حرکت زدگی

ایده‌ای دیگر: روش‌های حرکتی جایگزین

با توجه به این‌که شما در حال اجرای چه بازی در چه هدستی هستید، روش های حرکتی جایگزینی وجود دارند که می‌توانید برای کاهش اثرات این مشکل از آن‌ها استفاده کنید. به زبان ساده اگر حرکت‌های فیزیکی را افزایش دهید می‌تواند به شما کمک کند تا این مشکل را حل کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر شما حرکت داشته باشید و در هنگام بازی‌کردن در محیط اتاق بچرخید می‌تواند مغز شما را فریب بدهد که شما واقعاً در حال حرکت در محیط بازی هستید. همین‌طور راهکارهای نرم‌افزاری همچون VRocker و Natural Locomotion نیز وجود دارند که می‌توانند مفید باشند.

در بخش سخت‌افزاری ابزاری همچون Cybershoes وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند تا بنشینید و پاهای خود را جلو و عقب کنید، و یا 3DRudder که به شما این امکان را می‌دهد تا پاهایتان را به اطراف تکان دهید، همچنین Vituix که برای سری تردمیل های واقعیت مجازی‌شان شناخته می‌شوند که به میزان قابل‌توجهی بیماری حرکتی را از بین می‌برند و البته قیمت بالایی دارند.

و حالا خبر بد این است که ممکن است هیچ‌کدام از راهکارهای احتمالی بالا کمکی در ازبین‌رفتن احساسات بد در هنگام استفاده از هدست‌ها به شما نکنند. اگر هیچ‌کدام از راه‌های بالا اثری بر روی شما ندارند بهترین راه ممکن این است که به‌سادگی از بازی‌کردن بازی‌های واقعیت مجازی که به شما بیماری حرکتی می‌دهند خودداری کنید. بازی‌های مسابقه‌ای، بازی‌های پروازی، و بازی‌هایی که این امکان را به شما می‌دهند تا به طور آزادانه برای کشف دنیای مجازی به اطراف حرکت کنید بازی‌های خوبی هستند تا از حرکت زدگی جلوگیری کنید.

همین‌طور این بازی‌ها بسیاری از تجربه در بازی‌های واقعیت مجازی را برای شما به جا می‌گذارند. اگر شما تنها بر بازی‌ها و برنامه‌هایی تمرکز کنید که تصویر پیش‌روی شما در یک مکان قفل‌شده باشد و حرکتی نداشته باشد و اصطلاحاً محیط پویا نباشد، و یا تنها به شما اجازه دهد تا به‌اندازه محیط واقعی اتاق حرکت داشته باشید و یا از تله پورت استفاده کنید، بازهم احتمالاً مشکلی در حین بازی‌کردن برایتان پیش نخواهد آمد.

منبع UpLoadVR
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.