اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

تکنولوژی 5G چه تاثیری بر روی موزه ها دارد؟

شبکه های تلفن های همراه قابلیت رد و بدل اطلاعات را حتی از نسخه های اولیه خود را داشته‌اند. اما تا زمان عرضه 3G، این ارتباط چیزی جز یک دسترسی ساده و پیش پا افتاده به اینترنت نبود. هم اکنون هیچ کس در برای استفاده از 3G و 4G بر روی گوشی ها هوشمند خود به شک نمی افتد. در واقع، در بیشتر مواقع کسی به خودش زحمت نمی دهد که به WiFi متصل شود زیرا که از اینترنت همراه خود راضی اند.

زمانی 5G عرضه شد، این تکنولوژی حتی از قبل مورد توجه بیشتری قرار گرفت. نسل پنجم اینترنت همراه سرعت خیلی بهتری و تاخیر کمتری را عرضه کرد. در زمان کوتاهی، مصرف کننده های عادی قادر خواهند بود به پهنا باند بیشتری نسبت به WiFi موزه ها دسترسی پیدا کنند. تست های سرعت تا این زمان همیشه بالای 500 Mps بوده است و انتظار می رود تا سال آینده این رقم به 10000 Mps 10) گیگبایت بر ثانیه) برسد.

با این سطح از همه گیر شدن این تکنولوژی، شبکه WiFi موزه ها دیگر قادر به برآورده کردن خواسته مصرف کننده نخواهد بود. درست است که استفاده از شبکه WiFi به یکباره قطع نمی شود، اما سرمایه گذاری بر روی ارائه شبکه WiFi به بازدید کنندگان همزمان با چیرگی تکنولوژي اینترنت همراه، رو به زوال می رود. با اینکه این تکنولوژي در نگاه اول مربوط به صنعت سرگرمی می شود، اما بر روی موزه ها هم تاثیر شایانی خواهد گذاشت. با هم دیگر به بررسی این تغییرات می پردازیم.

بهبود بخشی تجربه واقعیت افزوده

واقعیت مجازی و سیستم صوتی در موزه ها موضوع جدیدی نیست، مگر اینکه به عنوان یک سیستم تک نفره استفاده شود که مشکلات مختص به خود را دارد زیرا که این سیستم ها نیاز به زیرساخت بیسیم محلی دارند. به طور خلاصه، واقعیت مجازی نیازمند یک اتاق مختص به خود یا تنظیمات مخصوصی دارد تا تمامی تجهیزات پهنای باند مورد نیاز خود را دریافت کنند. برای واقعیت افزوده نیازمندی این پهنای باند حتی خیلی بیشتر است.

با تشکر از نرخ دیتا که نسل پنجم اینترنت همراه که بزودی در اختیار همگان قرار داده خواهد شد، موزه ها دیگر در مکان جایگیری ابزار های واقعیت افزوده و مجازی محدود نخواهند بود. به جای ارائه این قابلیت در مکان های مشخص از موزه یا گالری، پهنای باند کافی برای ارائه آن در همه جا فراهم است. این امر اجازه این را می دهد که بتوانند به طور مثال نسخه واقعیت افزوده تمامی تصاویر یک شاخه از گالری را به نمایش بگذارند . با استفاده از تکنولوژي جدید بازدید کننده ها قادر خواهند بود که نسخه های قدیمی تر نقاشی ها را با دستگاه هوشمند خود همزمان با نسخه اصلی تماشا کنند.

یکی از مهم ترین نکته این تکنولوژی این است که واقعیت افزوده و مجازی دیگر محدود به تعدادی از مربیان حاضر که می توانند آن را فقط برای دسته ایی از بازدید کننده ها آمده کنند، نیست و هر دستگاه هوشمندی که به این پهنای باند دسترسی دارد می تواند این نوع چشم انداز از یک موزه را فراهم کند. بدین صورت این قابلیت سریع تر، با کیفیت بالا تری در دسترس مردم بیشتری قرار خواهد گرفت و مهم تر از همه که بازدید کنندگان می توانند به طور همزمان از این خدمات استفاده کنند. در واقع انتظار می رود در آینده حتی کسانی هم که در موزه به صورت فیزیکی حضور ندارند، بتوانند از موزه دیدی مجازی داشته باشند. تنها عامل محدود کننده این موضوع یک تخیل محدود است.

تجهیز موزه با اینترنت اشیاء

اساسا، تکنولوژی Iot (Internet of Things) به معنی طراحی دستگاه هایی است که بتوانند به اینترنت متصل شوند و مطلقا نیاز نیست دستگاه پیچیده‌ای باشند. امروزه، خیلی از لوازم خانگی توانایی متصل شدن به اینترنت را دارند. از یخچال گرفته تا تلویزیون می توانند عملکرد اینترنتی را عرضه دهند.

اما با عرضه شدن نسل بعدی اینترنت همراه، نیاز اتصال این دستگاه ها به پورت های LAN یا WiFi کاسته خواهد شد و تمام چیزی که نیاز است، قابلیت اتصال به اینترنت همراه خواهد بود. برای موزه ها،‌این بدین معنا است که تمام اشیایی که به صورت روزانه در موزه استفاده می شود می توانند با هم شبکه شوند. و می توان آنها را به صورت کابردی تر و آسان تری کنترل کرد.

به عنوان مثال امروزه از تابلو های دیجیتالی (Digital signage) برای تبلیغ برندی مخصوص، اطلاعات دادن به مشتری در مورد محصول تبلیغ شده و یا حتی دادن اطلاعات برای آگاه کردن بازدید کننده ها استفاده می شود. با رویکرد مشابه می توان این تابلو های دیجیتالی در سرتاسر موزه مستقر کرد. به طور مثال زبان اطلاعات منتشر شده بر روی تابلو دیجیتالی می تواند نسبت به اطلاعات دریافت شده از تلفن همراه نزدیک ترین فرد به تابلو تغییر کند.

علاوه بر آن، کارمندان موزه می توانند فقط با یک یا دو حرکت ساده بر روی دستگاه هوشمند خود اطلاعات نشان داده شده بر روی تابلو دیجیتالی را تغییر دهند، به عنوان مثال اعلام بسته شدن زود هنگام موزه یا حتی تبلیغ یک جای خالی در تور موزه، می تواند از نمونه قابلیت های این تکنولوژی باشد. به طور قطع تغییر یک پیام ساده بر روی تابلو دیجیتالی پایان استفاده تکنولوژی Iot در این مبحث نیست و می توان ی پیام را از تابلویی به تابلو دیگر منتقل کرد، زیرا از آنجایی که این تابلو بدون استفاده از سیم، به هم متصل هستند می توان پیام را در هر مکانی که لازم است به نمایش گذاشت.

همچنین این تکنولوژی Iot به تابلو های دیجیتال محدود نمی شود. با استفاده از این تکنولوژی می توان به بازدید کننده ها یا کارمندان یادآوری کرد که وسایل خود را جای نگذارند و خیلی چیز های دیگر.مثل واقیعیت افزوده و مجازی کاربرد های این تکنولوژی در کمک به موزه خیلی زیاد است.

حفظ و نگهداری مجموعه آثار باستانی

هر متخصص موزه می داند که جذب بازدید کننده و ترویج آگاهی از آثاری که در موزه مستقر است، فقط یک بخشی از این صنعت است. حفظ و نگهداری از این آثار باستانی برای نسل های آینده یا تحقیقات علمی به اندازه مورد قبل حائز اهمیت است، حتی اگر قدردانی عموم از اینکار قابل لمس نباشد. حتی اگر نسل پنجم اینترنت همراه نتواند آن جوری که باید به بازدید کننده سرویس دهد، می تواند در بخش بایگانی آثار بکار بیاید.

همینجور که قبلا اشاره کردیم، نسل پنجم اینترنت همراه وضوح تصویر واقعیت مجازی را بهبود می بخشد، و این موضوع فقط به سرگرم کردن بازدید کننده محدود نمی شود و از آن می توان برای برقراری ارتباط بین متخصصان موزه به روش های جالبی استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر یک کارشناس نگهداری آثار باستانی یکی از متخصصان یک نهاد در آن سوی جهان باشد، یک تصویر واقعیت مجازی از اثری که در موسسه خود نگه می دارید، می تواند نحوه‌ی نگهداری از آن را به طور کل تغییر دهد. متخصصان موزه ها باید بتوانند با دقت زیادی با هم همکاری کنند.

قطعا که توصیه گرفتن از یک مجموعه دار دیگر فقط یکی از راه های بهود دادن مبحث حفظ و نگهداری است و با این تکنولوژی هایی که این نسل اینترنت همراه با خود به همراه میاورد، می توان کار های بیشتری هم انجام داد. به عنوان مثال، یک متخصص می تواند با یک هدست واقعیت مجازی و یک بازو رباتیک پیچیده در آن سوی جهان و تقریبا بدون هیچ تاخیری، اثری را مورد مطالعه قرار دهد که هیچ وقت نمی تواند آن را از با دستان خود لمس کند. جراحان هم اکنون به بررسی احتمال انجام اینکار پرداخته اند تا بتوانند در آینده ای نزدیک آن را به حقیقت برسانند، پس چرا این تکنولوژي در بخش موزه بکار گرفته نشود؟

کسب مقدار زیادی از اطلاعات

وقتی مسئول سایت موزه هستید نمی توانید بررسی اطلاعات از چیز هایی که بازدید کنندگان با آن مشغول هستند را دست کم بگیرید. با ظهور نسل پنجم اینترنت همراه که دقت و سرعت بیشتر در واکنش با اطلاعات دریافتی دارد، امکان پذیر شده است که اطلاعات بیشتری نسبت به قبل دریافت کنیم.

 در موزه ها متصدیان می توانند با تحت نظر گرفتن مکان گوشی هوشمندی که به سامانه متصل است، مکان و مدت زمان حضور بازدید کنندگان در آن مکان را مورد بررسی قرار دهند تا بدانند کدام اثر نمایشی توجه بیشتری نسبت به خود جلب کرده است. اما این امر با توجه به مقدار زیاد اطلاعاتی در یک زمان، قابل انجام نیست. در آینده نزدیک می توان با در تحت نظر قرار دادن اطلاعات کلی از بازدید کنندگان، استراتژیک های بازاریابی خود را بهبود ببخشید. به طور مثال اگر به طور کلی بازدید کنندگان نمایشگاه شما مختص به یک رده سنی یا یک جنسیت است، شاید بهتر باشد که در رویکرد بازاریابی خود تجدید نظر کنید. این موارد نیاز به کسب اطلاعات زیادی دارد که حتی نیاز نیست مردم این اطلاعات را به طور داوطلبانه ارائه دهند. این تکنیک فقط به مختص به موزه ها نبود و در بسیاری از صنعت ها می توان از آن استفاده کرد.

حتی متخصصان می توانند با بررسی فعل و افعالات بازدید کنندگان، اطلاعات ارائه خود را نسبت به روز هفته یا زمان همان روز تغییر دهند. همان طور که گفتیم در دنیا جدید ارتباطات می توانید اطلاعات تابلو ها را تغییر دهید، یعنی ما می توانیم اطلاعات مناسب برای بچه های مدرسه‌ایی را در صبح و اطلاعات کامل تر و اطلاعاتی که بیشتر به بزرگسالان مربوط می شود را در عصر ها به نمایش بگذاریم. ابزار انجام این گونه بررسی ها هم اکنون وجود دارد و تنها کاری که باید انجام شود، تنظیم آن با نوع خواسته های موزه است.

معیاربندی هوشمند صرفه جویی در انرژی

یکی از جنبه های اصلی نسل پنجم اینترنت همراه این است که اطلاعات بیشتری در دسترس کسانی خواهد بود که مایل به استفاده از آن هستند. اگر چه بعضی از جنبه های مشروع کنترل اجتماعی نسبت به این فناوری وجود دارد که باعث ترس تعدادی از افراد می شود، در مورد تاثیر مثبت این گونه AI ها که بر اساس جمع آوری اطلاعات کار می کنند، شکی وجود ندارد. در همین راستا مواردی وجود دارد که می تواند به کاهش ردپا کربنی در ساختمان های عمومی کمک کند.

در فرضیه، موزه می تواند به ساختمانی هوشمند تبدیل شود که از کمترین انرژی (به منضور صرفه جویی) استفاده کند. به عنوان مثال در تابستان، سیستم تهویه هوا می تواند به صورت هوشمند کنترل شود تا فقط مکان هایی را خنک کند که مردم در آنجا حضور دارند. و بهتر از آن است که این سیستم AI بتواند مسیر بازدید کنندگان را از یک مکان خنک شده به مکانی که خنک نشده، پیش بینی کند و حتی قبل از اینکه بازدید کننده ها پا در آن مکان بگذارند، مکان را به اندازه کافی خنک کند. همین سیستم باید بتواند خروج جمعیت را پیش بینی کند و قبل از آن سیستم تهویه مکان مورد نظر را خاموش کند تا هم برق کمتری مصرف شود و هم ردپای کربنی کمتری بجای بماند.

این مثال فقط یکی از مثال های صرفه جویی در انرژی است. همین سیستم می تواند در زمستان گرما محل را تنظیم کند  و میزان روشنایی یک موزه یا گالری را کنترل کند. طراحی های محیط زیستی امروزه یکی از شاخص ترین بحث ها در معماری است، مخصوصا در مورد ساختمان های عمومی مثل گالری یا موزه. انتظار می رود که هر موزه جدید یا هر شاخه فرعی از ساختمان ساخته می شود، اسن سیستم کنترل انرژی را به صورت اصلی از ساختار داشته باشد. این سیستم پاسخگو صرفه جویی انرژی برای موزه هایی که در یک ساختمان تاریخی هستند، است.

مطالعات موردی 5G در بخش موزه

تا اینجا، ما به توانایی و پتانسیل ارتباطات اطلاعات در بخش موزه پرداخته ایم. و با این حال، این فناوری به سرعت در برخی از شهر های بزرگ جهان به مرحله اجرا درآمده است و اوپراتور های بیشتری قول استفاده از نسل پنم را طی ماه ها و سال آینده داده اند. همینطور بعضی از موزه ها  هم اکنون در حال استفاده از این تکنولوژی می باشند.

اولین مثال، موزه-کاخ واقع در شهر ممنوعه پکن است. هواوی که غول ارتباطات تلفنی چین است، سفارشی برای ساخت یک شبکه هوشمند در دسترس بازدید کننده ها دریافت کرد که 3000 دوربین مدار بسته موزه را به نرف افزار تشخیص چهره متصل کردتا با بازدید کنندگان بر اساس تاریخچه اولویت بندی آن ها ارتباط برقرار کند و به آن ها پیش نهاد دهد که کجا بروند که به صف های طولانی برخورد نکنند. سیستم با جمع آوری مقدار زیادی اطلاعات از صف ها ، وضعیت آن ها را بروزرسانی می کند تا به بازدید کننده پیشنهاداتی بدهد که تجربه بهتری برای بازدید کننده به جای بماند. اگر بازدید کننده ایی پیشنهادات را نادیده بگیرد، اتفاقی نمی افتد اما اطلاعات انتخاب در سیستم بازخورد می کند که در آینده پیشنهادات بهتری بدهد.

موزه ایالتی هرمیتیت (Hermitage) که در سن‌پترزبورگ قرار دارد نیز شروع به استفاده از این تکنولوژی کرده است. به گفته مقامات این موزه، عملکرد این تکنولوژي امکان دیجیتالی شدن و ذخیره مجازی تعداد زیادی از سوابق تاریخی و گنجینه های فرهنگی را فراهم کرده است. در روسیه با استفاده از عکس برداری های پانوراما 360 درجه امکان وجود تور مجازی در زمان واقعی فراهم گشته است. یک مورد مشابه در حموم رومی در شهر Bath برای سهولت در تفحص، در حال آماده سازی است.

جمع بندی

امروزه آسمان در حال فراگیر شدن توسط امواج نسل جدید هستند و با پهنای باندی که در اختیار مصرف کننده قرار می دهد، 3G و 4G در مدت زمانی کوتاه تکنولوژی قدیمی و از رنگ رو رفته محسوب می شود. به همین ترتیب، هر متخصص آینده نگری چه بخواهد با نخواهد باید به فکر تطبیق حوزه کاری خود با این تکنولوژی باشد.

نظر شما چیست؟

منبع Museum Next

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.