اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

بازی Half-Life: Alyx یک میلیون کاربر به SteamVR اضافه کرد

بررسی‌ها نشان می‌دهد Half-Life: Alyx در رکوردی جدید، نزدیک به یک میلیون کاربر واقعیت مجازی به Steam افزوده است.

انتشار بازی Half-Life: Alyx باعث افزایش یک میلیونی آمار “اتصال ماهانه هدست‌” (monthly-connected headsets ) در ماه جاری شده، که حدود سه برابر بیشتر از بالاترین نرخ افزایش در ماه گذشته است.

شرکت Valve هرماه برای بدست آوردن یکسری آمار اولیه در رابطه با سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد استفاده کاربران و همچنین چگونگی روند تغييرات آن‌‌ها در طول زمان، از جمله استفاده از هدست‌‌های واقعیت مجازی، اطلاعاتی را از کاربران Steam جمع‌آوری می‌کند.

داده‌ها چه می گویند ؟

داده‌های آخرین نظرسنجی Steam برای اولین بار به عدد و رقم، اثر Half-Life: Alyx را نشان ‌می‌دهد؛ با توجه به اینکه بازی اواخر مارس (اسفند ماه) به بازار روانه شده و به گفته‌ی Valve، اکثر این داده‌‌ها در اوایل هر ماه جمع آوری می‌شود، تاثیر انتشار بازی به طور قطعی تا همین اواخر آشکار نشده بوده، و اثر آن فوق العاده است.

داده‌‌ها، تعداد هدست‌هایی که در طول یک ماه به Steam متصل شده اند را نشان ‌می‌دهد. بنابراین برای شفافیت، ارقام به دست آمده را ” اتصال ماهانه هدست‌” ‌می‌نامیم. هر چند که این نمی‌تواند برای هدست‌هایی که در یک ماه متصل بودند اما استفاده نشده اند مورد استفاده قرار بگیرد، اما، نزدیک ترین رقم رسمی ‌است که از “کاربران فعال واقعیت مجازی” در Steam وجود دارد.

انتشار Half-Life: Alyx بزرگترین جهش را در اتصال ماهانه هدست‌ در Steam به ارمغان آورده است.

اتصال ماهانه هدست‌‌های واقعیت مجازی در Steam

جدیدترین ارقام بدست آمده از ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) نشان ‌می‌دهد %1.91 کاربران Steam در مدت یک ماه یک هدست واقعیت مجازی متصل به رایانه‌ی خانگی خود داشته اند. این بسیار بیشتر از بالاترین رکورد ثبت شده و بزرگترین جهش ما‌هانه بوده و تقریبا سه برابر رکورد دسامبر-ژانویه در طول تعطیلات پایان سال 2019 (دی ماه 1397) است.

Steam
Half-Life: Alyx

برای درک بهتر این موضوع خوب است بدانید تعداد کاربران Steam که به هدست‌‌های واقعیت مجازی دسترسی دارند، در حال حاضر تقریبا دو برابر کاربران Linux و نصف کاربران MacOS است.

Steam
Half-Life: Alyx

با اینکه که داده‌‌های Valve روش مفیدی برای شناختن محبوب ترین هدست‌ها در Steam است، رواج اتصال ماهانه هدست‌ به دلیل اختصاصی بودن داده‌‌ها به درصد و به نسبت تعداد کاربران Steam -که خود دقیقا بیان نشده و مدام در حال تغییر بوده، همواره مبهم است.

به منظور آشکارسازی داده‌ها، وبسایت Road to VR بر پایه‌ی داده‌های نظرسنجی، به همراه نقاط داده رسمی که مستقیما از Valve و Steam گرفته شده، مدلی را بوجود آورده که هدف آن، تصحیح جمعیت متغیر ‌Steam بوده تا تعداد واقعی هدست‌های مورد استفاده در Steam را به عدد –و نه به درصد- تخمین بزند.

از روی مدل تخمین ‌می‌زنیم که در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) نزدیک به 950,000 هدست متصل ما‌هانه واقعیت مجازی به میزان ماه قبل افزوده شده که تعداد کل هدست‌ها را به دو میلیون و هفتصد ‌می‌رساند. این افزایش، هم بزرگترین تعداد کل و هم بزرگترین جهش در تاریخ داده‌هاست.

Steam
Half-Life: Alyx

نکته‌ی قابل توجه این است که افزایش 950,000 هدست ضرورتا به معنی هدست‌های جدید نبوده و هدست‌های جدید و هدست‌هایی که قبلا خریداری شده اما در ماه گذشته وصل نشده‌اند از یکدیگر قابل تشخیص نیستند.

صد البته این انتظار ‌می‌رفت که Half-Life: Alyx یک جهش را در تعداد ایجاد کند و این جهش بسیار بزرگی است. اما سوال بزرگی پیش می‌آید: چه تعداد از این هدست‌های متصل ما‌هانه‌ی اضافه شده بعد از جهش همچنان استفاده خواهند شد؟ ما انتظار داریم که نقطه داده‌ی بعدی نسبت به آوریل پایین بیاید اما علاقه‌مندیم که ببینیم چه مقدار از جهش در بلندمدت باقی ‌می‌ماند.

سهم هدست‌های واقعیت مجازی در Steam

بین هدست‌های مختلف در Steam، بیشترین سهم در آوریل (فروردین-اردیبهشت) در اختیار Oculus Quest بوده است. هدستی مستقل (هدستی که بدون نیاز به کامپیوتر یا تلفن همراه قابل استفاده است) که در صورت نیاز با یک کابل مناسب ‌می‌تواند به رایانه‌ی خانگی وصل شود تا درست مانند یک هدست واقعیت مجازی مخصوص رایانه کار کند.

به طور واضح Half-Life Alyx برای بسیاری از دارندگان Quest انگیزه اصلی راه‌اندازی هدست‌های خود برای Steam بوده، که منجر به جهش %6.03 (%3.14+) در سهم Quest در بین دیگر هدست‌ها در Steam شده است.

Steam
Half-Life: Alyx

به طرز عجیبی، آخرین هدست رایانه‌ی خانگی شرکت Oculus، به نام Rift S، به 21.95% (%5.08-) سقوط کرده که تغییر قابل توجه‌ای است و به این نکته اشاره ‌می‌کند که سهم بزرگی از کاربران Rift S از قبل، از SteamVR استفاده ‌می‌کرده‌اند که این موضوع، فضای کمتری برای رشد نسبی در مقایسه با هدست‌های قدیمی مانند Rift اصلی در 16.60٪ (+ 1.04٪) و WMR در 8.54٪ (+ 0.26٪) باقی گذاشته – که به احتمال زیاد پس از مدت‌‌ها برای Half-Life: Alyx مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، این ضرر ممکن است به تغییرات اخیر Valve در شیوه‌ی جمع‌آوری داده‌ توسط نظرسنجی هدست‌‌های واقعیت مجازی مرتبط باشد.

همچنین سهم هدست داخلی شرکت Valve (SteamVR) به (%1.00+) %11.94 در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) رسید، که این میزان Valve را سومین فروشنده ی هدست در Steam در کمتر از یک سال بعد از انتشار ‌می‌سازد.

با این وجود، Oculus و HTC همچنان غالب اشتراک هدست‌‌ها در Steam در دست داشته و Valve و WMR با اختلاف زیاد در جایگاه سوم و چهارم، قرار دارند.

Steam
Half-Life: Alyx

مثل همیشه، شایان ذکر است از آنجایی که نظرسنجی Steam فقط هدست‌‌های متصل به این پلتفرم را درنظر گرفته، تنها دیدی اجمالی از کل بازار واقعیت مجازی را نشان می‌دهد؛ در این نظرسنجی برخی از کاربران Rift که اصلا از Steam استفاده نمی‌کنند و یا کاربران دیگر هدست‌های مهم مثل PlayStation VR در PS4 و Quest (به طور مستقل)، محاسبه نمی‌شوند.

منبع Road to VR

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.