اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

بخش دوم نقد و بررسی Hp Reverb G2

شرکت HP اخیراً هدست VR جدید خود را بانام Reverb G2 رونمایی کرد. این هدست باافتخار تعدادی از مشکلات قابل‌توجه نسخه اول Reverb بهبود بخشیده است و به‌صورت واضحی عضوی از هدست‌های Windows Mixed Reality (WMR) نسل بعد محسوب می‌شود. ما توانستیم زودتر از زمان انتشار به این هدست  دسترسی پیدا کنیم و آن را نقد و بررسی کنیم.

زمانی که اولین هدست‌های Windows VR در سال 2017 منتشر شدند همان احساس هدست‌های دیگر را به ما منتقل می‌کرد، این اوضاع با انتشار نسخه اول هدست Reverb (در ادامه از این هدست بانام Reverb G1 یاد می‌کنیم) در سال 2019 تغییر کرد و حالا بعد یک سال شرکت HP قصد دارد باری دیگر با هدست Reverb G2 خود نوری بر روی این مدل هدست بتابد.

درگذشته هدست را ازنظر بصری و ارگونومی بررسی کردیم حال می‌خواهیم به بررسی بخش سمعی، دوربین‌های ردیاب و کنترل‌های هدست Reverb G2 بپردازیم.

صدا

Reverb G2

می‌توان گفت HP هدفون‌های هدست Index را جدا کرده است و بر روی هدست خود قرار داده است، تغییر هدفون‌های هدست از رو گوشی به بیرون گوشی شامل چندین منفعت مختلف می‌شود.

اول‌ازهمه، حالا دیگر هیچ جسم فیزیکی بر روی گوش شما فشار نمی‌آورد، که باعث راحتی در طول تجربه VR است. یکی دیگر از موارد مثبت این هدفون‌ها ثبات آن‌ها است تا وقتی خودتان آن را از حالت ثابتش خارج نکنید، به همان حالت باقی می‌ماند. هدفون‌های رو گوشی معمولاً جابه‌جا می‌شدند و نیاز به تنظیم دوباره محل داشتند.

دومین منفعت هدفون بیرون گوشی تأثیر آن‌ها بر روی تجربه غوطه‌وری است. حالت گوش انسان در نحوه تجربه او از صدا‌های اطراف تأثیر دارد، و این هدفون‌ها (مانند هدفون‌های Index) به طرزی طراحی‌شده‌اند صدا مجازی طوری به گوش برسانند که به نظر صدایی بیاید که از دنیا واقعی ساطع‌شده است.

Reverb G2

درزمانی که Reverb G2 امتحان می‌کردم متوجه مشکلی در صدا نشدم به‌جز کمبود صدای بم نسبت به هدست Index، زمانی که از HP در مورد سؤال کردم در پاسخ گفت «این نمونه اولیه است و هنوز Equalize‌های نهایی را دریافت نکرده است». ازآنجایی‌که درایو‌ها و amp استفاده‌شده در این هدست با هدست Index تفاوتی ندارد، بعد از تنظیمات نهایی این هدست ازنظر سمعی به‌اندازه Index کارکرد خواهد داشت.

کنترل‌ها و ردیاب‌ها

Reverb G2

Reverb G2 اولین هدست WMR است که شامل چهار دوربین ردیاب inside-out می‌شود (دو دوربین از G1 بیشتر دارد)؛ در این رابطه HP می‌گوید «بااینکه تعداد دوربین‌ها بیشتر شده است، ولی هدست همچنان از همان رزولوشنی استفاده می‌کند که G1 استفاده می‌کرد.

این هدست همچنین شامل کنترل‌هایی با طراحی جدید مانند کنترل‌های Oculus Quest (Touch) هستند که بجای بدترین کنترل‌های سطح WMR (کنترل‌های G1)، از این کنترل‌ها استفاده می‌شود. این کنترل فقط شکل جدید به خود نگرفته است؛ این کنترل نسبت به کنترل G1 دارای چند دکمه اضافه‌تر و تنظیمات کنترل جدید است. همچنین دکمه روی دسته با یک ماشه مناسب جایگزین شده است. تمام این تغییرات کنترل‌های WMR هدست Reverb G2 را شبیه به دیگر کنترل‌های هدست‌های عظیم نزدیک می‌کند.

Reverb G2

چند نکته جالب که توسط HP اعلام‌شده است:

۱) کنترل G2 از هدست‌های WMR قبلی پشتیبانی می‌کند، این موضوع می‌تواند برای کسانی که از کنترل خود راضی نبودند خوشحال‌کننده باشد. این شرکت همچنین اعلام کرد در یک مقطع زمانی این کنترل‌ها را به‌صورت جداگانه به فروش می‌رساند. ۲) این کنترل‌ها هیچ‌گونه حسگر انگشتی مثل کنترل‌های Touch و Index نخواهد داشت. ۳) این کنترل‌ها مانند کنترل‌های قبلی از دو باتری قلمی استفاده می‌کنند.

متأسفانه زمانی که در حال امتحان این هدست بودم، کنترل‌های آن آماده نبود و من از کنترل‌های WMR هدست G1 استفاده کردم (بااین‌حال HP اذعان کرد که در زمان عرضه این کنترل‌ها از G2 پشتیبانی نخواهند کرد). بااین‌حال کنترل‌ها G1 از چهار دوربین هدست G2 استفاده می‌کنند.

خیلی‌ها تصور می‌کردند که هدست G1 به دلیل استفاده از دو دوربین در ردیابی کنترل‌ها بدعمل می‌کند. اما بااینکه استفاده از دو دوربین میدان ردیابی کنترل‌ها را محدود می‌کرد، ولی هدست‌های WMR همیشه در مقطعه ردیاب سر و کنترل (در محدوده پشتیبانی شده)، به‌خوبی عمل کرده‌اند. حتی می‌توان گفت محدوده پشتیبانی هدست، چشم اسفندیار سیستم ردیابی کنترل این هدست‌ها است.

اضافه کردن دو دوربین مطمئناً در سیستم ردیابی سر Reverb G2 بهبود خاصی ایجاد نمی‌کند، اما اگر به قدرت این سیستم در شرایط سخت (مثل کمبود نور یا زیاد بودن کنتراست) کمک کند، خیلی خوب می‌شود.

اما این دو دوربین اضافه برای افزایش محدوده پشتیبانی کنترل‌ها طراحی‌شده است.

امیدوار بودیم که بتوانیم چشمه‌ای از نحوه عملکرد کنترل را با شما در اشتراک بگذاریم، اما فقط فرصت کوتاهی برای امتحان کردن خود هدست Reverb G2 در اختیار داشتیم. اما بااینکه فرصت برای امتحان محتوا‌های گوناگون نبود و توانستم محتوا‌هایی (مثل کشیدن زه کمان با دودست) را اجرا کنیم که محدوده پشتیبانی سیستم ردیاب کنترل را به چالش بکشیم.

بدیعی است که تنظیمات دوربین در هدست G2 باید شامل بهبود در محدوده پشتیبانی ردیاب کنترل باشد.  به‌زودی قادر خواهیم بود که کنترل‌های هدست Reverb G2 را امتحان کنیم و آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

شرکت HP اعلام کرد Reverb G2 در پاییز امسال منتشر می‌شود، این هدست بعلاوه کنترل‌های آن هم‌اکنون باقیمت $600 قابل پیش‌خرید است.

منبع Road to VR

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.