حوزه واقعیت افزوده ، مجازی و ترکیبی

با فناوری پسا XR آشنا شوید

لابراتور Light Field اعلام نمود که سرمایه‌گذاری خود بر روی ساخت نمایشگرهای بزرگ هولوگرافیک،­ را 28 میلیون دلار افزایش داده است

لابراتوار Light Field اعلام نمود که سرمایه‌گذاری خود بر روی ساخت نمایشگرهای بزرگ هولوگرافیک که از اجزاء کوچک­تر تشکیل‌شده‌اند،­ را 28 میلیون دلار افزایش داده است.

 

Bosch Venture Capital و Taiwania Capital، بیشترین سهم را در این سرمایه‌گذاری داشتند. مابقی سرمایه توسط Samsung، Verizon Ventures، Liberty Global Ventures، NTT Docomo Ventures، Hella Ventures، Khosla Ventures، Alumni Ventures Group، R7 Partners و  Acme Capital فراهم آمد. این سرمایه‌گذاری، در ادامه‌ی سرمایه‌گذاری 7 میلیون دلاری قبلی، در سال 2018 انجام گرفت.

لابراتوار Light Field مستقر در کالیفرنیا، که لابراتوار San Jose نام دارد، این پول را صرف تولید فناوری نمایش خود، از روی نمونه‌ی اولیه‌ی آن، خواهد کرد. هدف از این پروژه ایجاد تصاویر هولوگرافیکی است که به‌صورت اجسام سه‌بعدی شناور در هوا به نظر می­رسند، بدون این­که لازم باشد مانند واقعیت مجازی و یا واقعیت افزوده، عینکی بر روی سر فرد قرار داده شود.

Jon Karafin، مدیر ارشد اجرایی لابراتوار Light Field در مصاحبه­ای در ماه نوامبر، گفت که می­خواهد تجربه‌ی دنیای واقعی هولوگرافیک را متولد سازد و برای این کار از تصویری با وضوح صدها گیگا پیکسل استفاده خواهد کرد که نیازمند تأسیسات بزرگ و دیوارهای ویدیویی متشکل از چندین نمایشگر، برای نمایش رویدادهای زنده خواهد بود.

Karafin می­گوید: “هدف نهایی این است که، به همه‌ی تصوراتمان در فیلم­های علمی تخیلی در رابطه با هولوگرام­ها، جامه‌ی عمل بپوشانیم. چیزهای زیادی در این فیلم­ها وجود دارد ولی گفته می­شود که دو چیز در فیلم­های علمی تخیلی هست که هنوز به آن­ها دست نیافته­ایم، ماشین­های پرنده و هولوگرام­ها. و ما می­خواهیم که حداقل، قدم اول را در این زمینه برداریم.”

فناوری لابراتوار Light Field چگونه کار می­کند؟

لابراتوار Light Field می­گوید، شناخت ما از جهان غالباً بر اساس ادراک­های حسی­مان است که در صدر این ادارک­ها، حس بینایی قرار دارد. هر چیزی که در اطراف ما است، از طریق بازتاب­های نور مرئی که به‌وسیله‌ی چشم جمع­آوری و توسط قشر بینای مغز، پردازش می­شود؛ قابل‌مشاهده می­گردد. فناوری light field، چگونگی عبور فوتون­ها در فضا و تعامل آن­ها با سطوح اجسام را تعیین می­کند. چیزی که ما به‌عنوان دنیای اطراف خود می­بینیم، در واقع دسته­هایی از نور هستند که در پشت چشم ما متمرکز می­شوند. ترفند آن­ها این است که چشم شما را بر روی نقطه­ای خاص از فضا، متمرکز سازند.

فنّاوری لابراتوار Field Lab قادر است تصویری خارج از پرده ایجاد نماید، که علم فیزیک آن را “تصویر حقیقی” می­نامد. خلق این تصویر حقیقی، با ایجاد تصاویر بسیار زیاد از زوایای دید مختلف انجام می­پذیرد، این تصاویر با تغییر زاویه‌ی دید و موقعیت مشاهده‌کننده، به‌درستی و دقیقاً مانند دنیای واقعی تغییر می­کنند. این کار با استفاده از نمایشگرهای انتشار مستقیم (Directly Emissive)، نمایشگرهای ترکیبی متشکل از چند نمایشگر در کنار هم و نمایشگرهای صفحه تخت که با مجموعه­ای پیچیده از هدایت­کننده­های امواج (که شدت میدان پرتوهای موازی شده‌ی نور را تعدیل می­کنند) ترکیب‌شده‌اند؛ امکان­پذیر می­گردد. با این سیستم، حین حرکت مشاهده­کننده در اطراف جسم؛ تغییر زاویه‌ی دید ناشی از جا­به­جایی فرد در نظر گرفته می­شود، بازتاب­ها و شکست­های نور به‌درستی عمل می­کنند و چشم می­تواند آزادانه بر روی اشیاء ایجادشده در میان هوا، تمرکز کند. نتیجه این خواهد بود که مغز می­گوید، “این واقعی است”، بدون این­که هیچ جسم واقعی وجود داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر، لابراتوار Field Lab، بدون هیچ عینک و یا ابزاری بر روی سر، هولوگرام­های واقعی ایجاد می­کند.

این شرکت در نظر دارد که اجزاء کوچک تشکیل­دهنده‌ی تصویر هولوگرافیک را در کنار یکدیگر قرار دهد و یک تصویر بسیار بزرگ ایجاد نماید. در نوامبر، این شرکت ، تصاویر هولوگرافیک دو اینچی را نشان که در واقع مانند آجرهای ساختمانی کوچک، برای تشکیل تصویر بزرگ بودند. هیچ فریب، بیماری حرکتی و یا تأخیر در نمایشی، در کار نیست. این تصویر در یک فضای شش در چهار اینچی قرار می­گیرد و در کنار سایر تصاویر کوچک، اجزاء ساختمانی تصویر بزرگ را تشکیل می­دهد.

Karafin می­گوید: “همه‌ی آن­چه که ما انجام می­دهیم، سایه­سازی در لحظه، بر پایه‌ی علم فیزیک است. ما می­خواهیم مطمئن شویم که فناوری ما با یک تجربه‌ی سرگرمی بزرگ و بسیار ارزشمند آغاز شود و آن­چه که منتقل می­شود، را کسی تاکنون ندیده باشد.”

اجزاء کوچک ساختمانی تصویر، با یکدیگر ترکیب می­شوند تا تصویری بزرگ را ایجاد نمایند، برای مثال تصویر یک دایناسور تیرکس در موزه که به طرز شگفت­انگیزی برای بچه­هایی که در کنار آن ایستاده­اند، واقعی به نظر می­رسد. به‌مرور زمان این فناوری می­تواند به سمت کاربردهای شخصی، حرکت کند.

Karafin می­گوید:”نوع تجربه­ای که ما فراهم می­آوریم درنهایت ایجاد تجهیزات برای مصرف­کنندگان خانگی است.” وی افزود: “به‌طور قطع، ما از مکان­های تفریحاتی بزرگ که افراد باید به آن­ها مراجعه کنند، آغاز خواهیم کرد. امروز به شما نشان خواهیم داد که این‌یک تجربه‌ی اجتماعی کاملاً تعاملی است که شما، اعضاء خانواده و دوستانتان همراه با ما، همگی در یک محیط و در کنار هم خواهیم بود و این تجربه منحصر به یک محیط بسته‌ی انفرادی نخواهد بود.”

ظرفیت­های بالقوه‌ی این فناوری

Ingo Ramesohll، مدیرعامل شرکت Bosch Venture Capital، که یکی از دو سرمایه­گذار اصلی بر روی این پروژه است، در یکی از اظهارنظرهای خود عنوان نموده است: “فناوری­ نمایشگر هولوگرافیک لابراتوار Light Field فرصت­های کاملاً جدیدی را در بازارهای مصرف و سرمایه‌گذاری ایجاد می­کند. لابراتوار Light Field، مدیریت و تخصص فنی لازم برای منتقل ساختن دید هولوگرافیک از آینده به زندگی امروز را دارا است.”

علی­رغم این­که هدف لابراتوار Light Field در درجه‌ی اول ایجاد نمایشگرهای بزرگ در مکان­های خاص مخصوص سرگرمی می­باشد، درنهایت می­توان یک نسخه از این فناوری­های هولوگرافیک را نیز برای بازار مصرف­کنندگان خانگی نیز فراهم آورد. این مشارکت در سرمایه‌گذاری، مسیر را به سمت توسعه‌ی یک صنعت انعطاف­پذیر و گسترش بازار، هموار می­سازد.

سرمایه­گذاران گفته­اند که از مشارکت در این پروژه، هیجان‌زده‌اند و برای بهبود ظرفیت­های آن تلاش خواهند کرد.

Ankur Prakash، معاون Liberty Global Ventures، در اظهارنظری عنوان کرده است که: “نمایشگرهای هولوگرافیک لابراتوار Light Field، هیجان­انگیزترین فناوری جدیدی هستند که تا امروز در فضای سرگرمی دیده­ایم. ما از مشارکت عمده در تولید سری اول آن استقبال می­کنیم و در موقعیت مناسبی برای کمک به آن­ها برای قرارگیری در میان تولیدکنندگان برتر محتوای صنعتی و هم­چنین تسریع استفاده از رسانه­های هولوگرافیک در نسل بعدی شبکه­ها، برخورداریم.”

علاوه بر نمایشگرهای هولوگرافیک، فناوری لابراتوار Light Field شامل پلتفرم­های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای توزیع محتوی، نیز می­باشد.

Kristina Serafim، مدیر سرمایه‌گذاری Verizon Ventures، در اظهارنظری عنوان نموده است: “شبکه‌ی 5G جدید Verizon با پهنای باند بیشتر، تأخیر کم و سرعت و توان عملیاتی خود، قادر است نسل آتی محتواها را منتقل سازد. راه‌حل خلاقانه‌ی لابراتوار Light Field کمک می­کند بتوانیم آینده‌ی 5G را برای مصرف­کنندگان، تجار، شبکه­ها و مشتریان رسانه؛ بسازیم.”

لابراتوار Light Field در سال 2017 توسط Karafin، Brendan Bevensee و Ed Ibe و تنها با یک مأموریت، تأسیس شد. مأموریت آن ممکن ساختن آینده‌ی هولوگرافیک، با تکیه‌بر تخصص جمعی بنیان‌گذاران آن است. این شرکت 14 کارمند و چندین پیمانکار دارد.

Karafin می­گوید: “عکس­العمل صنعت بسیار شگفت­انگیز بوده است، این موضوع را می­توان در سرمایه­گذاران قدرتمند این پروژه، مشاهده نمود. ما مشتاقانه منتظر کار کردن باهم­صنفی­های خود در میان تولیدکنندگان، تولیدکنندگان محتوا و شرکای توزیع هستیم تا هم‌زمان با انتقال فناوری خود به فاز دوم، از فرصت­ها و همکاری­های آتی در بازارهای مشترک پرده برداریم.”

او افزود: “این کار، آمیختن دنیای واقعی و ساختگی باهم است و این آن چیزی است که ما برای ورودش به بازار، هیجان­زده­ایم.”

بر اساس گفته­های Karafin، این شرکت در نظر دارد که در نسل دوم و یا سوم این فناوری، قابلیت لمس، حس و تعامل با هولوگرام­ها را نیز فراهم آورد.

او می­گوید: “آن­چه که ما انجام می­دهیم، منجر به توانایی ایجاد اشیاء مکانیکی واقعی خواهد شد.”

و درنهایت این شرکت قصد دارد، عرشه‌ی بدل­نمایی (Holodeck) فیلم پیشتازان فضا را بسازد.

نظر شما کاربران xrmag در مورد این آینده ترسیم شده چیست؟

منبع VentureBeat

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.