اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

استفاده از واقعیت افزوده (AR) در خودرو

شرکت‌ها و فناوری ما را به‌سوی آینده می‌رانند

وسایل نقلیه خودران مطمئناً آینده حمل‌ونقل شخصی است، ولی ازآنجایی‌که صنعت فناوری خودران باید با خیلی از محدودیت‌ها و مقررات روبه‌رو شود، احتمالاً چندین سال طول بکشد تا شاهد اتومبیل‌های خودران به رایجی اتومبیل‌های سرنشین دار امروزی باشیم. تا آن زمان به‌احتمال‌زیاد AR بزرگ‌ترین اتفاق برای اتومبیل‌ها خواهد بود.

درواقع، واقعیت افزوده در اتومبیل‌ها می‌تواند زودتر از هدست‌های AR و عینک‌های هوشمند به استفاده عام برسد. در اتومبیل‌ها دیگر مشکلاتی مثل سنگینی وجود ندارد و شما نیاز ندارید وسیله‌ای را بر روی سر بگذارید، زیرا که محتوا می‌تواند بر روی شیشه جلو و یا داشبورد نمایش داده شود. از سوی دیگر چالش کوچک‌سازی سخت‌افزارهای AR دیگر در اتومبیل نگرانی زیادی را ایجاد نمی‌کند.

واقعیت افزوده در اتومبیل‌ها

منفعت AR در اتومبیل‌ها می‌تواند از جهات زیادی مثل برنامه‌های سرگرمی و استفاده‌های قابل پیش‌بینی مانند؛ قرار دادن اطلاعات سرعت، آهنگ در حال پخش و مسیریابی در مقابل چشمان کاربر، باشد. ولی در اتومبیل این ویژگی‌ها به‌عنوان سرویس‌های ایمنی و راحتی استفاده می‌شود، زیرا که به راننده اجازه می‌دهد در زمان که نیاز دارد بدون چشم برداشتن از جاده، اطلاعات موردنیاز خود را به دست آورد.

پیشرفت این فناوری در آینده می‌تواند اطلاعات مهمی از محیط اطراف راننده را به‌صورت زنده در اختیار راننده بگذارد. به‌عنوان‌مثال، برنامه مسیریابی می‌تواند به‌جای نمایش یک نقشه بر روی شیشه جلو، مسیر را بر روی جاده واقعی به نمایش بگذارد (این ویژگی می‌تواند به‌صورت مؤثری خط میان واقعیت و اطلاعات مجازی را کم‌رنگ کند). با استفاده از دینامیک، دید کامپیوتری و هوش مصنوعی، واقعیت افزوده می‌تواند به‌صورت زنده توجه راننده را به خطرات و نکات جالب محیط جلب کند.

و زمانی که اتومبیل‌های خودران به تولید انبوه می‌رسند، AR هنوز می‌تواند تصویری که AI مشاهده می‌کند و اطلاعات دیگر را بر روی شیشه جلو و دیگر شیشه‌ها به نمایش بگذارد.

Alex Shiمدیرعامل Banma می‌گوید:

HUD‌های واقعیت افزوده آینده سیستم ناوبری اتومبیل‌ها هستند. این سیستم AR نه‌تنها حواس راننده را پرت نمی‌کند بلکه با قرار دادن اطلاعات بر روی شیشه جلو باعث بهبود ایمنی می‌شود. علاوه بر این، با افزایش تعداد اتومبیل‌های خودران و اضافه شدن مکانیسم‌های کنترل خودکار، AR سیستم می‌تواند موارد سرگرمی و ارتباطی را به اتومبیل اضافه کند. ما باور داریم سیستم واقعیت افزوده WayRay ما را یک‌قدم به اتومبیل‌های پیشرفته مرتبط نزدیک‌تر می‌کند.

AR در اتومبیل‌های امروزی

مدل‌های مختلفی از BMW, Volvo, Chevrolet, Mazda, Lexus, Jaguar, Mecees-Benz, MINI و Toyota در حال حاضر از ویژگی‌های AR استفاده می‌کنند. یکی از مثال‌های نسل‌ اول استفاده AR در اتومبیل‌ها به‌صورت HUD، ارائه دما هوا، نقشه یابی و اطلاعات انتخاب‌شده، نمایش داده‌شده است. درواقع مثل این می‌ماند که اتومبیل شما از عینک هوشمند گوگل استفاده کند.

 

علاوه بر راه‌حل‌های مبتنی بر اتومبیل، خودروسازان از طریق برنامه‌های موبایل شروع به اعمال واقعیت افزوده در دنیای خودرو کرده‌اند. شرکت‌هایی مثل BMW و Hyundai Genesis به دفترچه کمکی اتومبیل‌های خود بخش AR را اضافه کرده‌اند. زمانی که مالک اتومبیل برنامه را نصب کند، برنامه با استفاده از دید رایانه شروع به شناسایی اجزا اتاقک و موتور می‌کند، اطلاعات را با اتومبیل واقعی تطبیق می‌دهد تا مالک را به رایانه ماشین بشناسد.

شرکت‌های فناوری برای اتومبیل‌ها AR می‌سازند

صنعت اتومبیل‌سازی مانند صنعت فناوری برای فراهم‌سازی قطعات به اکوسیستم فروشندگان وابسته است. این جمله در مورد صنعت فناوری AR هم صدق می‌کند، زیرا تعدادی از شرکت‌ها هستند که سخت‌افزار و نرم‌افزار را به خودروسازان ارائه می‌دهند.

در بخش سخت‌افزار مهم‌ترین قطعه نمایشگر است. این بخش شامل منعکس کردن اطلاعات دیجیتالی با استفاده از LCD، LED و یا DLP بر روی شیشه جلو یا نمایشگر داشبورد است.

واقعیت افزوده در اتومبیل‌ها

بااینکه DAQRI امروزه به نمایشگر خود که بر روی سر قرار می‌گیرد، شهرت دارد، اما این شرکت یک HUD هوشمند هم برای خودروسازان توسعه داده است که هم‌اکنون ۱۵۰ هزار وسیله نقلیه از آن استفاده می‌کنند. به گفته سخنگو این شرکت، در سال 2017 کسب‌وکار AR خود را بخشی مجزا به نام Envisics انتقال داده است. HUD هوشمند این شرکت از فناوری « نور تعریف‌شده نرم‌افزاری» (SDL) برای تولید تصاویر AR بر روی سیستم استفاده می‌کند.

WayRay یکی از امیدوارکننده‌ترین فروشندگان نمایشگر و نرم‌افزار AR برای اتومبیل‌ها است. فناوری نقشه یابی AR این شرکت، از دید راننده، دقیقاً بر روی جاده تطبیق می‌شود.

Mishord 3D، Continetal و Panasonic از دیگر سازندگان مهم نمایشگر هستند.

 

کیت توسعه‌دهندگان Nvidia برای واقعیت افزوده

به‌اضافه‌ی نمایشگر، خودروسازان برای هماهنگ کردن تجربه AR خود به نرم‌افزار هم نیاز دارند. Nvidia که به پردازشگر‌های گرافیکی خود معروف است، یک کیت توسعه‌دهنده به نام Drive AR توسعه داده است که به خودروسازان اجازه می‌دهد رابط‌های AR بسازند. Drive AR می‌تواند با ابررایانه‌هایی که Nvidia برای خودران‌ها و دستیار‌های رانندگی طراحی کرده است برای نمایش مسیریاب، هشدارها و نکات قابل‌توجه استفاده کند.

Bosch یک پلتفرم مشترک AR (CAP) توسعه داده است که به خودروسازان اجازه می‌دهد به‌راحتی برای اتومبیل‌ها دنده‌ای، محتوا واقعیت افزوده تعریف کنند.

و ازآنجایی‌که در کل خرید اتومبیل برای بیشتر مصرف‌کننده‌ها یک خرید مهم به‌حساب می‌آید، جدید‌ترین نوآوری‌ها مثل AR تأثیری در تصمیم نهایی برای خرید وسیله نقلیه ندارند. به همین دلیل، محصولات پس‌ از فروش AR می‌تواند تأثیر بیشتری بر روی بازار داشته باشند.

در حال حاضر در فروشگاه‌های پس از فروش چندین HUD وجود دارند. به‌عنوان‌مثال، Navdy بااتصال بی‌سیم به تلفن همراه راننده، داشبوردی به او ارائه می‌دهد که می‌تواند در آن اطلاعاتی از برنامه‌های موبایلی که قابلیتش را دارند، ببیند. راننده از طریق دستور صوتی و حرکات دست (که با یک دوربین دنبال می‌شود) با Navdy ارتباط برقرار می‌کند.

 

برای ایجاد غوطه‌وری بیشتر این تجربه AR، WayRay فناوری خود را برای نمایشگر داشبوردی به نام Navion توسعه داده است. Navion که هنوز برای خرید در دسترس نیست، به‌عنوان یک HUD با مسیریابی پیچ به پیچ و AR عمل می‌کند که اطلاعات را در محیط مقابل نشان می‌دهد. Navion هم‌چنین از دو دوربین داخل دستگاه برای نقشه‌برداری محیط و ردیابی محل وسیله‌های نقلیه و ردیابی دست برای استفاده از حرکات دست است.

 

شرکت‌هایی برای پیگیری خبری

به‌صورت غافلگیرکننده‌ای، برخی از بزرگ‌ترین نمانام‌های (برند) صنعت فناوری در مراحل اولیه خودروهای AR شرکت نکردند. اما بعید است که برای مدت طولانی دست روی دست بگذارند. در حال حاضر، ۳ شرکت بزرگ وجود دارند که می‌توانند با ارائه نوآوری خود هدایت این فناوری را به عهده بگیرند.

GOOGLE

گوگل ازنظر مقام محصولات، اولین کاندیدا این لیست سه‌تایی است. اول‌ازهمه این شرکت، با ARCore درحال‌توسعه خود که جای پلتفرم Tango را خواهد گرفت و گوگل‌گلس که بین مصرف‌کننده‌های شرکتی جان دوباره‌ای گرفته است، از خیلی شرکت‌های دیگر جلوتر است.

دوم، این شرکت با برنامه‌های گوگل‌مپ و Waze خود درزمینهٔ نقشه‌برداری یک بازیکن غالب محسوب می‌شود و نباید برایش تهیه یک نسخه AR کار سختی باشد. در آخر، گوگل یکی از شرکت‌هایی است که بر روی توسعه اتومبیل خودران کار می‌کند، و می‌تواند در کنار هوش مصنوعی و دید رایانه‌ای برای آن یک پلتفرم AR قرار دهد.

 

APPLE

اپل همچنین با جاه‌طلبی‌های خود برای پرورش فناوری AR به‌وضوح در بیانیه‌ها و اقدامات مدیرعامل آن، تیم کوک، می‌تواند قهرمان بالقوه AR در اتومبیل‌ها باشد.

بعلاوه بر ARKit، iphone X، و شایعاتی که در مورد عینک هوشمند این شرکت وجود دارد، گزارش‌هایی از این شرکت مبتنی بر AR برای اتومبیل‌های خودران وجود دارد.

در کنار وجود پتانسیل‌های AR در سیستم‌عامل iOS، اپل با CarPlay و دیگر محصولاتی که ما هنوز شاهد آن نبوده‌ایم می‌تواند به‌سرعت مقام اول را در اتوبان جهانی بازار AR کسب کند.

TESLA

سرانجام، تسلا، که توسط بسیاری از افراد پیشگام در فضای اتومبیل دیده می‌شود، می‌تواند یک دستگاه محرک برای ورود دادن AR به اتومبیل‌ها باشد. بااینکه اخبار زیادی از کار این شرکت بر روی AR برای اتومبیل‌های خود وجود ندارد، اما این شرکت هم‌اکنون چندین اتومبیل باقابلیت خودرانی دارد. فناوری که در این اتومبیل‌ها بکار رفته است می‌تواند در آینده از امکانات AR هم استفاده کند.

علاوه بر این، هر چیزی که این شرکت توسعه دهد می‌تواند درنهایت به یک استاندارد در اتومبیل تبدیل شود، همان‌طور که Elon Musk مدیرعامل این شرکت در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد، طرح‌های این شرکت برای تمامی خودروسازان در دسترس است. ازآنجایی‌که Musk نقش تونی استارک را در دنیا واقعی ایفا می‌کند، AR برای اتومبیل‌ها برای او دور از دستیابی نیست.

بدون توجه به اینکه این فناوری چه مشکلاتی در این صنعت پیش خواهد آورد، صنعت اتومبیل AR روبه‌جلو حرکت خواهد کرد.

Jensen Huang، مدیرعامل انویدیا درCES 2018 گفت:

ما می‌دانیم که واقعیت افزوده آینده رابط‌های کاربری را تعریف خواهد کرد. زمانی می‌رسد که اگر کسی اتومبیلی از ۵ سال قبلش داشته باشید، نمی‌توانید عدم وجود قابلیت‌های AR در آن را درک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.