اخبار و نقد بازی و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بررسی هدست های واقعیت مجازی oculus , htc vive , valve index , PSVR

آیا نسل بعد هدست‌های VR توسط فیس‌بوک رونمایی خواهد شد؟

محقق اصلی فیس‌بوک می‌گوید: اگر نسل بعد VR رونمایی ‌شود، به این خاطر است که ما آن را رونمایی کرده‌ایم.

محقق اصلی بخش VR شرکت فیس‌بوک بر این باور است که این شرکت نسل بعدی VR را ارائه خواهد داد. ایشان همچنین در یک مصاحبه با سایت The Information گفت: عینک AR حدوداً ۱۰ سال با پذیرش عمومی فاصله دارد.

Michael Abrash کارفرما Reality Labs شرکت فیس‌بوک است، بخشی از شرکت که بر روی آینده فناوری‌های VR و AR تحقیق می‌کند تا آن را در نسل بعدی محصولات Oculus استفاده کنند.

بیشتر مصاحبه بر روی دیدگاه مصرف‌کننده‌های واقعیت افزوده متمرکزشده است، بعضی از این دسته انتظار دارند که عینک واقعیت مجازی این شرکت در چند سال آینده منتشر شود. Abrash بر این باور است که از عمر عینک‌های واقعیت افزوده‌ای که به‌اندازه کافی قانع‌کننده باشد، فقط ۵ سال گذشته است و توقع نداشته باشید که سال 2030 حتی به Blackberry stage (احتمال منظور سطحی است که نمی‌توان اصلیت آن را زیر سؤال برد ولی همچنان فقط مخاطبان خاص خود را دارد) برسد.

این موضوع ناشی از سخت بودن جا دادن فناوری نمایشگرهای جدید، سیستم ردیابی و پردازشگر در یک عینک سبک‌وزن است که نیاز به ذخیره باتری حداقل برای یک روز دارد. این نمایشگرها باید بتوانند که یک تصویر مصنوعی تقریباً مات را نمایش دهد و هم‌زمان با آن باید بیشتر نور واقعی را از شیشه‌های خود عبور دهد.

اما سخت‌ترین بخش این موضوع ازنظر آقای Abrash، توسعه یک سیستم ورودی مناسب است. حمل یک کنترل به‌عنوان ورودی عینک غیرعملی و دست‌و‌پا گیر است، همچنین بعید است که مردم‌دوست داشته باشند در فضای عمومی دستشان را در روبه‌رو خود تکان دهند یا حتی از دستورات صوتی استفاده کنند. در این مقاله سایت The Informatioan آمده است:

در درازمدت، چیزی که می‌خواهید این است که رابط XR که از آن استفاده می‌کنید به همان روشی که مغزتان با ادراکتان عمل می‌کند، کار کند. به‌جای اینکه در یک فضای شلوغ ازجمله <می‌خواهم فقط حرف‌های این فرد را بشنوم> به‌عنوان دستور استفاده کنید، عینک هوشمند شلوغ بودن فضا را تشخیص دهد و سیگنال صدا فردی که با آن در حال مکالمه هستید را از بقیه جدا کرده و برای شما پخش کند. من حتی در مورد این حقیقت که کار عینک پخش امواج نور به صورتی که بهتر ببینیم، است هم‌فکر کرده‌ام.

 

درنهایت زمانی که موانع این فناوری از میان برداشته شد، آقای Abrash توقع دارد که عینک‌های واقعیت مجازی جای تلفن‌های هوشمند را بگیرد. اما با توجه به بیانیه Abrash، این اتفاق در طی دهه 2030 یا احتمالاً 2040 نخواهد افتاد. ایشان اذعان داشتند که بقیه شرکت‌ها هم نسبت به پتانسیل AR بر این باوراند که روزی جای تلفن‌های همراه را خواهد گرفت.

اعتمادبه‌نفس بالا در حوزه هدست‌های VR

زمانی که در مورد فضای رقابتی VR از Abrash سؤال پرسیده شد، لحن گفتار ایشان تغییر کرد، و باور خودش را نسبت به اینکه فیس‌بوک تابه‌حال سرمایه‌گذاری‌های چشمگیرتری از شرکت‌های دیگر داشته است، بروز داد. ایشان هیچ راه دیگری برای رسیدن به نسل بعدی VR به غیر گروه تحقیقاتی خود نمی‌بیند:

هیچ کمپانی نتوانسته در آن سطحی که ما سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، عرضه اندام کند. وقتی‌که نسل بعد VR رونمایی می‌شود، به این خاطر است که ما آن را رونمایی کرده‌ایم. من هیچ راه دیگری برای به ثمر رسیدن این اتفاق نمی‌بینم. من واقعاً تحت تأثیر مارک زاکربرگ ، مدیرعامل فیس‌بوک و تعهد جدی این شرکت نسبت به VR بسیار تحت تأثیر قرارگرفته‌ام. همگی بر این باورند که روزی AR جای تلفن‌های همراه را خواهد گرفت. این یک موضوع قطعی است. اما من فکر می‌کنم VR به‌اندازه AR مهم خواهد بود. AR می‌تواند جایگزین تلفن‌های هوشمند شود اما VR جای رایانه‌های شخصی را خواهد گرفت.

داده‌های عمومی نشان می‌دهد که در حال حاضر فیس‌بوک حدود 50٪ از بازار رایانه شخصی VR را کنترل می‌کند و این شرکت در حال حاضر به‌طور مستقل با رقابت جدی در فضای VR روبرو نیست. طبق گفته مارك زوكربرگ، Oculus Quests به همان سرعتی که تولید می‌شود، فروش می‌رود.

سرمایه‌گذاری‌های عظیم در تحقیقات فناوری VR

قطعاً که این جملات ادعا جسورانه‌ای است. در چند سال گذشته، فیس‌بوک تحقیقات عمیقی در مورد فناوری‌های موردنیاز برای پیشبرد واقعیت مجازی به نسل بعدی آشکار کرده است.

 

 

این تحقیقات شامل نمایشگرهای واریفوکال، لنزهایی با میدان‌دید گسترده، ردیابی چشم، ردیابی حالت صورت، آواتارهای photorealistic (آواتارهایی بر اساس تصویر واقعی)، دستکش‌های haptic (لمسی)، foveated rendering (عملی که مغز برای ترکیب تصاویر تهیه‌شده توسط دو چشم انجام می‌دهد) مبتنی بر هوش مصنوعی، مشبک سازی و بازسازی اتاق، انتقال ویدیو به‌صورت بی‌سیم و موارد دیگر می‌شود.

کدوم رقابت؟

تنها شرکتی که تحقیقات عمومی VR آن نزدیک به تحقیقات این شرکت است، مایکروسافت می‌باشد. سیستم‌عامل واقعیت مجازی Windows MR این شرکت نتوانسته است با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کند و هیچ نشانی از ایجاد تغییر در سیستم ردیابی و کنترل‌ها دیده نمی‌شود. رئیس شرکت Xbox، اخیراً گفته که تمرکزشان را بر روی این فناوری نگذاشته‌اند.

در اواخر سال 2016 گوگل با انتشار Daydream توانست خود را در فضای VR به فیس‌بوک برساند. این شرکت حتی اولین هدست مستقل 6DoF (آزاد در ۶ جهت اصلی سر) برای مصرف‌کننده را با Lenovo در سال 2018 منتشر کرد، و محققان آن برای تولید یک نمایشگر با وضوح بسیار بالا VR با ال‌جی همکاری کردند. بااین‌حال، تولید Daydream متوقف شد و به‌طور گسترده‌ای گزارش‌شده است که اکنون بسیاری از گروه اصلی در جای دیگری کار می‌کنند و برخی از افراد آن کلیدی توسط فیس‌بوک استخدام می‌شوند. Valve و HTC در بخش رایانه‌های شخصی فیس‌بوک را به رقابت می‌کشند. هدست Valve (Index VR) به دلیل قیمت 1000 دلاری آن مخاطبان کمتری دارد و هدست 700 دلاری جدید HTC در یک زمین خنثی قرار گرفت زیرا نه از قیمت Rift S و نه از نوآوری Index برخوردار است. نظرسنجی سخت‌افزاری Steam نشان می‌دهد که هدست HTC (VIVE Pro) نتوانسته به‌خوبی جذب مخاطب کند. ماه گذشته، سایت The Information اعلام کردند اپل در حال کار بر روی یک هدست ترکیبی VR-AR است که می‌تواند به‌عنوان رقیبی برای Oculus Quest فیس‌بوک شناخته شود. گفته می‌شود این دستگاه قرار است در سال 2022 منتشر شود. هنوز مشخص نیست که آیا این هدست نسل بعدی را تشکیل می‌دهد یا اینکه به‌عنوان پله‌ای (و یا بستر توسعه‌ای) برای عینک AR باشد. Tim Cook مدیرعامل بخش اجرایی اظهار داشت که او “هرگز طرفدار VR نبوده است” و این فناوری را “عمیق” نمی‌داند.

ولی آخر کِی؟

اگر فرض کنیم آقای Abrash در مورد <به تولید رساندن نسل بعد VR توسط فیس‌بوک> درست می‌گوید، چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟ به نقل از خود Abrash: این اتفاق به این زودی‌ها نخواهد افتاد.

در سال 2016 Abrash پیش‌بینی‌های خود را برای هدست با وضوح 4K برای هر چشم، اپتیک واریفوکال (varifocal optics)، ردیابی چشم، بی‌سیم و میدان دید 140 درجه‌ای انجام داد. وی اظهار داشت كه این امر می‌تواند تا سال 2021 به عمل درآید.

بااین‌وجود در کنفرانس Oculus Connect 5 در سال 2018 ، وی در بازه زمانی خود تجدیدنظر کرد. وی اظهار داشت که انتظار دارد برخی از مشخصات موردنیاز برای نسل بعدی هدست ها بالاتر از پیش‌بینی‌هایش باشد اما پیش‌بینی خود را فقط یک سال عقب انداخت.

و در کنفرانس Oculus Connect 6 پیش‌بینی خود را عقب‌تر انداخت:

حقیقت این است ، من نمی‌دانم چه زمانی می‌توانید هدست جادویی را که سال گذشته توضیح دادم خریداری کنید. VR به زیبایی تکامل می‌یابد ، اما تصور من از نسل بعدی VR  در زمانی دور به حقیقت خواهد پیوست. چه مدت بیشتر؟ من نمی‌دانم. فقط می‌توانم بگویم این اتفاق به این زودی‌ها نخواهد افتاد. تبدیل این فناوری موفقیت‌آمیزی به محصولات بسیار سخت است.

بنابراین Abrash مطمئن است که فیس‌بوک شرکتی است که نسل بعدی VR را رونمایی می‌کند، حتی اگر درست بگوید، حداقل برای سه سال دیگر این اتفاق نمی‌افتد.

منبع UploadVR
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.